– Dette er alvorlig. Store investeringer fra transportbransjen trues av flertallet i bystyret, sier Knut Eriksmoen. Han er divisjonsdirektør i transportbedriften Schenker AS og styreleder i NHO Logistikk og Transport Midt-Norge.

Eriksmoen mener vedtaket der et flertall går inn for en samlet og full utbygging i ett trinn, vil forsinke prosessen betydelig, og kan i verste fall bety en enorm overføring av gods fra bane til vei mellom Østlandet og Trøndelag.

– Nå er det på høy tid at det politiske flertallet i Trondheim åpner øynene for hva som vil være konsekvensene av vedtaket. Selvsagt skulle våre medlemmer gjerne sett at alt ble bygd samtidig. Men en samlet utbygging i ett trinn til en estimert kostnad på 6,7 milliarder kroner, er av en slik størrelse at den politiske dragkampen i forbindelse med finansieringen vil bli årelang, og i verste fall ikke bli gjennomført i det hele tatt.

Eriksmoen sier det er mange samferdselsprosjekter det ropes om penger til, og mange av dem er gode.

– Ny terminal i Trondheim kan i verste fall bli taperen i dette spillet.

Schenker har holdt til på Heimdal i mange år. Til sommeren starter PostNord og Posten/Bring bygging av sine anlegg til flere hundre millioner på Torgård.

– Tilhørende industri er også i gang med store investeringer i det samme området. Vår bransje trenger forutsigbarhet. Det er bekymringsfullt at bystyreflertallet ikke forstår dette. På sikt vil mangelfull infrastruktur gi negative konsekvenser for regionens næringsliv i form av høyere transportkostnader enn nødvendig.

Eriksmoen er overbevist om at trinnvis utbygging på Torgård vil gi raskere igangsettelse. Han peker på at jernbanen allerede er sterkt konkurranseutsatt på grunn av lite tilfredsstillende kvalitet. Jernbanens andel av godstransporten er dalende. Mer fraktes med bil.

– Mer uenighet i prosessen videre vil bety at konkurransekraften for gods på bane svekkes ytterligere. Er det det flertallet vil, spør Knut Eriksmoen.

Lokalt sprik

Det er Samferdselsdepartementet og regjeringen som skal ta endelig stilling til om og hvor ny terminal skal komme. En entydig og fast holdning til prosjektet kan gi en beslutning i tråd med lokale ønsker, i knallhard konkurranse med betydelige jernbaneprosjekter som intercitytriangelet på Østlandet, ny godsterminal på Alnabru og ny terminal i Bergen. Men slik er det ikke.

De aller fleste politikerne i Sør-Trøndelag fylkesting og i Trondheim bystyre har samlet seg om lokalisering på Torgård. Men ikke alle. SV og Rødt tviholder fortsatt på fjellhallen i Trolla som tidlig ble lagt til side på grunn av de store kostnadene. Nå er argumentet at Torgårdalternativet inkludert 8,5 km jernbanetunnel gjennom Vassfjellet bringer dette prosjektet opp i 6,7 milliarder, betydelig mer enn Trolla i sin tid ble beregnet å koste.

Kapasitet

De store kostnadene forbundet ved å bygge terminal på Torgård, er årsaken til at Jernbaneverket har anbefalt en trinnvis utbygging. Man bygger terminalen med ulike tilknytninger først, deretter tar man tunnelen. Trolig lar det seg gjøre med tanke på kapasitetsbehovet de nærmeste årene, både for gods og persontransport. Prosjektets trinn 1 kan derfor bli enklere å sluse inn i neste Nasjonal transportplan.

Men det vil ikke flertallet i hverken i fylkesting eller bystyre være med på. I forrige ukes bystyrevedtak heter det at «trinnvis utbygging medfører risiko for at godstransporten på jernbanen ikke blir konkurransedyktig og at tunnelen under Vassfjellet aldri blir realisert». Bare Høyre gikk imot dette.

Flertallet i fylkestinget forutsetter at «utbygging av godsterminalen må skje raskt og helhetlig, ikke trinnvis». Bak vedtaket står partiene Ap, Sp, SV, Rødt og KrF, mens Høyre, Frp og Venstre gikk imot.

Det er verdt å merke seg at både Venstre og regjeringspartiet Frp, som også har samferdselsministeren, gikk inn for trinnvis utbygging på fylket, for samlet utbygging i kommunen. Det gjør det neppe enklere for statsråd Kjetil Solvik-Olsen å ta stilling i saken.