To av Sp-toppene i Sør-Trøndelag, Melhusordfører Jorid Jagtøyen og oppdalingen, fylkesvaraordfører Arne Braut, målbærer kravet om at bygging av den trafikkfarlige strekningen må starte i 2015.

– Vår bekymring er at E6 Trondheimsveien, som er det desidert høyest prioriterte veiprosjektet i Midt-Norge, fortsatt må vente. Veien er inne i gjeldende Nasjonal transportplan (NTP), men ikke som et helhetlig prosjekt. Den var inne i den forrige også. Nå må det gjøres et prinsippvedtak om at veien skal bygges. Så må det bevilges penger, krever Jagtøyen og Braut.

Full enighet

De to peker på at Sør-Trøndelag gang på gang har tapt for andre landsdeler i kampen om veimidlene. Årsaken har vært stor lokal uenighet om hva man ønsker å plassere først i køen, valg av traseer osv.

– Om E6 Trondheimsveien er det full lokal enighet. Kommunene langs traseen har gjort sine vedtak om hvor veien skal gå og de aksepterer bompengefinansiering. Både kommunene og fylkeskommunen har beredt grunnen. Vegvesenet har tatt disse signalene og har startet planleggingen. Nå må Samferdselsdepartementet og regjeringen følge opp.

Enig med Ap

Nylig gikk Arbeiderpartiets to sørtrønderske frontfigurer, Trond Giske og Tore O. Sandvik, ut med en lignende oppfordring til regjeringen. De krever penger til både E6 Trondheimsveien og elektrifisering av Trønderbanen i statsbudsjettet som legges frem onsdag 8. oktober.

Braut understreker at det er fullt mulig å sette i gang anleggsarbeidene allerede neste år. Det foreligger ferdige planer for noe av traseen

– Deler av strekningen er gryteklare. Parsellen Korporals bru - Vindalsliene kan ifølge vegvesenet påbegynnes i 2015, uansett på hvilken måte man ønsker å organisere prosjektet. Også i Soknedal sentrum er det fullt mulig å komme raskt i gang. Men vi må få klare signaler om at regjeringen ser prosjektet som statlig og helhetlig. Dette har ikke regjeringen sagt ennå. Vi forventer at den vil gjøre det nå og at det garanteres årlige bevilgninger i byggefasen. Ellers blir jo dette bare prat, sier Braut med henvisning til Høyre som like før valget i fjor gikk svært høyt på banen når det gjaldt E6 Trondheimsveien. Prosjektet skulle gjennomføres på rekordtid.

Stadig dyrere

Jagtøyen frykter at nye utsettelser vil påføre prosjektet store ekstrakostnader. Nylig ble det kjent at prosjektet nå har en kostnadsramme på 15 milliarder kroner. Da kommunene aksepterte en bompengeandel på 3,5 milliarder var totalkostnadene anslått til 10,8 milliarder. Jagtøyen sier merkostnadene må dekkes av staten.

Sp-politikerne sier at hvordan utbyggingen organiseres, om det skal være et OPS-prosjekt eller noe annet, er underordnet nå.

– Det er midler over statsbudsjettet som er det viktige. En OPS-diskusjon kan føre til at vi går glipp av siktemålet som er å få veien på plass så snart som mulig.

For mange bomselskaper

Braut sier det blir helt feil når sentrale politikere anklager bomveiselskapene rundt omkring i landet for unødig kostbar drift og administrasjon.

– Her i Sør-Trøndelag har vi gjort ryddejobben så langt det har vært mulig gjennom fusjoneringen av Trøndelag Bomveiselskap og Vegamot. Med samordning av alle prosjektene i Trøndelag gjennom ett selskap, med blant annet felles rabattavtale, vil man oppnå vesentlige besparelser. Her venter vi på avklaringer. Men fortsatt sendes det ut ca. 7000 fakturaer fordi bompengeprosjektene ikke er samordnet. Her er det millioner å spare. Fremskrittspartiet sitter nå i førersetet. De må rydde opp i jungelen av bomveiselskaper.