Agraff arkitektur og Haugen/Zohar arkitekter står bak skissen «Felles terreng»: «Vi vil danne et byrom i ett grep som tar for seg hele stedet – fra vegg til vegg til kaikant og brofeste. Byrommet skal supplere nordre del av TMV-kaia med det som mangler: et ikke-kommersielt oppholdssted som er åpent for alle.»

Trondheim kommune og lokale aktører på Nedre Elvehavn har invitert fire team med konsulenter til å utarbeide et skisseprosjekt for fornyelse av TMV-odden.

Onsdag ettermiddag blir de fire forslagene presentert på et møte i DNBs lokaler på Beddingen.

Plassen på østsiden av Verftsbrua er ett av byens mest brukte og sentrale offentlige byrom. Et stort antall syklister og gående passerer eller bruker området daglig.

Trafikktellinger i august i fjor viste cirka 3000 syklende per døgn. I tillegg kommer flere tusen gående. Registrering av fotgjengere på plassen en dag i juli viste et gjennomsnitt på oppunder 900 personer i timen.

– Store uutnyttede kvaliteter

Området slik det fremstår i dag, en steinbelagt plass med stor gang- og sykkeltrafikk, er imidlertid dårlig tilrettelagt for allmenn bruk. Det store antallet syklende og gående er en utfordring for sikkerheten og annen bruk av byrommet.

Samtidig har den flotte beliggenheten langs Nidelvens østre bredd med kaikanten og vannspeilet store uutnyttede kvaliteter som gjør at TMV-odden kan bli mye mer attraktiv enn stedet er i dag, sier prosjektleder Magnhild Lunde i Trondheim kommune.

Fire team, som ble plukket ut etter en «kvalifisering» via Doffin, den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser, er invitert til å lage nye skisser for plassen på østsiden av Verftsbroa.

Teamene er bedt om å «utforme et attraktivt byrom som en god entré inn til Nedre Elvehavn fra Midtbyen, med tiltalende løsninger for opphold og opplevelse, der sykkelveien er ledet trygt over plassen og vannspeilet er utviklet som en del av byrommet. Byrommet har en god funksjon til hverdag og fest til alle årstider».

Skissene inneholder forslag til bedre utforming for syklister og gående og til opphold på plassen.

Ønsker fra publikum

– Skisseprosjektet er organisert som parallelle oppdrag, hvor hvert team har utarbeidet et skisseforslag til ny utforming av området. På presentasjonsmøtet er det anledning for publikum til å komme med ønsker og synspunkter for hvordan området bør brukes og utformes, sier Lunde.

Senere i år skal en styringsgruppe med medlemmer fra Trondheim kommune og aktører i områder, engasjere en av gruppene til videre prosjektering.

– Fordi skissene er resultat av en idédugnad (parallelle oppdrag), står gruppen som skal arbeide videre med planene, fritt til å velge elementer fra alle de fire forslagene, forklarer prosjektlederen.

Behandling i løpet av året

Det er lagt opp til en politisk behandling av fornyelsen av TMV-Odden i løpet av året. Dersom det foreligger politisk godkjenning og finansieringen er på plass, vil det være mulig å begynne byggearbeidet neste vår.

– Hittil har Trondheim kommune bevilget 2.4 millioner kroner til prosjektet, mens det er øremerket 5 millioner kroner fra Miljøpakken til et ny sykkelløsning gjennom området. Foreløpige anslag tyder på entreprisekostnader på mellom 14 og 20 millioner kroner. Dette tallet kan endre seg etter at den endelige utformingen av uterommet på TMV-Odden er bestemt, sier Lunde.