Yngve Brox, gruppeleder for Høyre:

- Vi er ikke glad i bompenger, men så stor utfordringene i veisektoren i Trondheim er, og har vært, så måtte vi ta et valg i 2010. Enten fortsette å ha dårlige veier, eller å innføre bompenger. Vi valgte det siste. Det som er viktig for oss er at mest mulig av bompengene går til veioppbygging. Utfordringen er at fordelingen av bomavgiften aldri blir helt rettferdig.

Halvor Valderaune Bueng, nestleder i bystyregruppa for Frp:

- Vi mener fortsatt at det ikke var riktig å gjenåpne bomringen i Trondheim. Fremskrittspartiet mener at vegbygging er et statlig ansvar, og mye av de prosjektene som bomringen i Trondheim nå finansierer er på E6 - hovedfartsåren mellom Sør-Norge og Nord-Norge. Siden vi nå har fått en handlekraftig regjering som viser vilje til å satse på samferdsel og infrastruktur, burde disse vegprosjektene kunne tas gjennom statsbudsjettet og ikke fra bilistenes lommer. En stor del av bompengene som kommer inn fra denne bomringen kommer alle andre enn bilistene til gode, blant annet det nye luftslottet av en sykkelekspressbro på Leangen/Lade som etter hvert har blitt så kostbar at de som sto på for å få realisert denne galskapen burde be byens bilister om unnskyldning.

Jon Gunnes, gruppeleder for Venstre:

- Venstre ønsket i utgangspunktet ikke å legge ned den forrige bomringen, og tok allerede sommeren 2007 til ordet for en ny trondheimspakke, senere Miljøpakken, for å finansiere både veiutbygging og buss/trikkesatsing i Trondheim. Både kollektivtrafikken, bilkøene og veistandarden for buss, bil, sykkel og gående var helt på felgen på dette tidspunktet. Vi har alltid vært positive til veiprising og mener det samtidig må gjøres enklere og billigere å velge miljøvennlig. Gulrot og pisk! Vi har fått til dette gjennom Miljøpakkens mange prosjekter og nasjonal politikk, for eksempel når det gjelder avgiftsreduksjoner på el- og hybridbiler.

Knut Fagerbakke, gruppeleder for SV:

- Det var rett å åpne en ny bomring i 2010. SV brukte stort sett hele valgkampen i 2007 for å få til dette. Heldigvis klarte vi, og andre miljøparti å få Arbeiderpartiet med på dette. Miljøpakken for transport er et kompromiss mellom flere parti og 50 prosent av inntektene skal gå til miljøtiltak som økt støtte til kollektiv, både investeringer og drift, bygging av nye sykkelveier, trafikksikkerhetstiltak og andre miljøtiltak som reduksjon av støv og støy. Miljøpakken har vært en suksess. Det er nå 10 millioner flere bussreiser enn det var i 2008. Kollektivbruken har økt med 55 prosent siden 2008 til i dag. Det er 19 prosent færre biler i bompunktene og totalt er det en nedgang på ni prosent bilreiser. Denne utviklingen må og vil fortsette hvis vi skal klare målsettingen om å redusere klimagassutslippene og målet om at all vekst i økt transport i åra fremover skal skje ved kollektiv, sykkel og gange. Og så må vi få på plass bybane, miljøgate i Innheredsvegen og kulvert i Elgsetergata.

Geirmund Lykke, gruppeleder for Krf:

- Ja, vi har på den måten klart å endre trafikkbildet i Trondheim. Det er en totalpakke med pisk og gulerot. Pisken er bomstasjonene, mens gulrota er alle de gode resultatene vi har oppnådd, som at vi har fått økt busstrafikken, antall gående og syklister og at vi har stoppet veksten av privatbiler. Alternativet ville vært at vi ville overgått kapasiteten vi har på veinettet og at vi ikke ville nådd viktige mål med tanke på klimagassutslipp.

Marte Løvik, Senterpartiet:

- Sånn som finansieringsordningen for veibygning er i Norge nå er det riktig å ha bommer. Senterpartiet ønsket en annen løsning da man satte opp nye bommer for ett år siden, slik at det kostet like mye for alle, mens nå er det forskjeller. Det er positivt at vi har fått flere til å sykle og gå og at flere tar busser. Samtidig er det nok ikke bare bom som gjør at flere tar busser, men også det at bussbillettene har blitt billigere. At vi både har pisk og gulerot.

Lillian Dalager Bromseth, Pensjonistpartiet:

- Pensjonistpartiet er mot bomringer generelt. Det vi virkelig er i mot er den urettferdige innkrevingen som er i Trondheim. Alle burde betalt det samme. Jeg må eksempelvis gjennom flere bommer hvis jeg skal kjøre fra Nardo til kirkegården på Havstein, uten at jeg aldri er innom sentrum. Jeg skjønner at toget har gått og at det blir sånn i mange år fremover, dessverre.