Det er viktig å gjøre det attraktivt for fotgjengere, men like så viktig å gjøre det mindre attraktivt for bilister, mener professor i byforming, Tor Medalen. Foto: Richard Sagen

Det er viktig å gjøre det attraktivt for fotgjengere, men like så viktig å gjøre det mindre attraktivt for bilister, mener professor i byforming, Tor Medalen.

- Det mest effektive vil være å utsette bilistende for flere og strengere restriktive tiltak, konstaterer professoren, som jobber på Institutt for byforming og planlegging ved NTNU.

Tall fra den nasjonale reisevaneundersøkelsen utarbeidet av Miljøpakken i Trondheim kommune viser at det er 66 000 bilturer fra én til tre kilometer daglig i Trondheim. Regner vi med bilturene under én kilometer kommer vi opp i 100 000 korte bilturer daglig. Under én kilometer er det flere gåturer enn bilturer, men med en gang distansen blir over én kilometer, er antallet bilturer drastisk høyere enn gåturene.

I tillegg viser undersøkelsen at én av fire nordmenn velger bilen fremfor å gå eller sykle på avstander under én kilomter, og at nesten halvparten går mindre enn 500 meter per dag.

Medalen mener det er tid for tettere bebyggelse, høyere drivstoffpriser og færre parkeringsmuligheter.

- Fortetting av byen tar tid, og er ikke særlig populært, men det er viktigst på lang sikt. I tillegg må flere arbeidsplasser fjerne parkeringsmulighetene – eller gjøre dem dyrere. Altfor mange kjører til jobb, selv om turen er kort, sier Medalen.

Stenge parkeringsregler

Professoren mener parkeringsplassene ved jobben bør forbeholdes de med permanente eller midlertidige handikap, eller de som må kjøre bil til barnehage.

- Hver enkelt arbeidsplass bør sette grenser for hvem som skal få parkere utenfor jobben. De bør rett og slett være strenge.

I Trondheim er det mange arbeidsplasser som har private parkeringer i bakgården. Et stort problem, sier Medalen:

- Regelverket bør endres, noe som må gjøres på nasjonalt nivå. Dessverre er det få politikere som tør å gjøre noe med dette. Også lokalpolitikere er tilbakeholdne. Det er for upopulært å rokke ved dette, sier Medalen.

Vil bygge høyere

- Det er gammeldags at bedrifter har flust med parkeringsplasser til sine ansatte, sier Stine Hostad (H) i Helse- og velferdskomiteen i Trondheim.

Hun mener politikerne i Trondheim må tenke nytt:

- Vi bør legge til rette for flere kontorarealer i sentrum. Det innebærer at vi kanskje må utfordre på høyden.

Flere uterom som gjør det attraktivt å bevege seg er også noe Hostad vil jobbe for.

- Det frister ikke å gå eller sykle langs hovedveien for å komme seg til jobb. Vi trenger flere hyggelige uterom, sier hun.

Følg adressa.no på Facebook!

Følg Adresseavisen på Instagram!

Mari Bremnes Ese (MDG) mener norske storbyer er lagd for bilkjøring.

- Det er ikke engang trygt å gå over alt. Vi må tenke langsiktig når det gjelder denne problematikken. Vi bør ta penger fra store veiprosjekter og bruke dem på utbedring av gangstier og sykkelveier, sier Ese.

Gulrot – ikke pisk

Nestleder i Byutviklingskomiteen i Trondheim er overrasket over antallet småturer med bil daglig.

- Tallet er for høyt, noe som tyder på dårlig tilrettelegging for fotgjengere. Jeg tror på gulrot – ikke pisk, sier Halvor Valderaune Bueng (Frp).

Bueng mener politikerne må jobbe for å gjøre det enklere å gå. Han viser til kommunens snarveiprosjekt. 14 snarveier skal rustes opp og innvies i løpet av året. To av dem er allerede åpnet.

- Jeg bor i borettslag, og har merket meg at folk ikke går på gangveien rundt plenen. De går rett over. Kortest vei er alltid å foretrekke, og dette synes jeg vi skal jobbe opp mot, sier Bueng.

Vil endre folks forventninger

Økte bomavgifter i rushtrafikken er nok et av forslagene fra professor Tor Medalen som ikke faller i særlig god jord hos Bueng. Medalen mener dagens økte rushavgift ikke monner.

- Det bør bli dyrere å kjøpe og drifte husstandens bil nummer to og tre, eller øke bensinprisene drastisk, sier professoren.

Miljøpartiet de grønne jobber for at midtbyen skal bli eksosfri innen 2020. Et tiltak er å fjerne moms på elsykler og sykler. Ifølge Mari Bremnes Ese er det dessuten viktig med en holdningsendring i befolkningen.

- Vi har en hverdag med mange gjøremål på flere ulike steder. Det går fortere å kjøre bil, selv om det bare er tre kilometer. Dette klarer vi ikke å endre. Vi må derfor jobbe for å endre folks forventninger til hva de skal rekke over, sier hun.

Heidi Eidem (Ap) setter bilkjøringen i et helseperspektiv.

- Helsedirektoratet anbefaler voksne å være i fysisk aktivitet i minst 30 minutter daglig. En trenger ikke drive komplisert trening for å oppfylle kravet. Det er nok å sette fra seg bilen innimellom, sier Eidem, som leder Helse- og velferdskomiteen i Trondheim.

To-tre kilometers gåing tilsvarer 30 minutters aktivitet.

- Vi må sørge for å bygge boliger med gode forbindelser til gang- og sykkelstier slik at folk enklere kan gjøre valg som gagner egen helse, sier Eidem.

For å få flere arbeidsplasser nært midtbyen, ønsker Stine Hostad (H) å åpne for å bygge mer i høyden. Foto: jens petter søraaa
Jeg tror på gulrot – ikke pisk, sier Halvor Valderaune Bueng (Frp). Foto: MARIANNE TØNSET
Mari Bremnes Ese (MDG) vil fjerne moms på elsykler og sykler. Foto: Terje Visnes
- En trenger ikke drive komplisert trening for å oppfylle kravet om 30 minutters fysisk aktivitet daglig. Det er nok å sette fra seg bilen innimellom, sier Heidi Eidem (Ap), som leder Helse- og velferdskomiteen i Trondheim. Foto: jens petter søraa
Adresseavisen 25.05.15.
Adresseavisen 26.05.15.