I en pressemelding fordømmer pilotforbundet IFALPA (The International Federation of Air Line Pilots' Associations, red.anm.) i sterke ordelag at den franske etterforskningsledelsen i dag fortalte om detaljer fra sine undersøkelser. Forbundet representerer  100 000 piloter og flyingeniører i nesten 100 land.

Pressemeldingen er lagt ut på Norsk flygerforbunds Facebook-side.

- Lydopptakene tyder på at andrepiloten bevisst endret flyets høyde, og at han ønsket å ødelegge maskinen, sa Brice Robin, som leder den franske etterforskningen.

-Truer flysikkerhet

Forbundet mener offentliggjøringen bryter med internasjonale prinsipper for etterforskning av ulykker, og at den også skader tilliten til alle de som er involvert i etterforskningen og til ofrenes familier.

Ifølge IFALPA trues  flysikkerheten av det de beskriver som lekkasjer, fordi de fører til dårlig informerte spekulasjoner fra media og publikum. De kan true samarbeid med etterforskere av framtidige ulykker.

- Skal ikke fordele skyld

- IFALPA understreker at den eneste hensikten med taleregistratoren, er å hjelpe etterforskere med å avklare årsakene som ledet til en ulykke, og ikke å fordele skyld eller bruke den utenfor sin sikkerhetskontekst. Detaljer fra taleregistratoren bør kun offentliggjøres etter en grundig og komplett etterforskning av hendelsene, og ikke underveis, under 48 timer etter ulykken, skriver IFALPA i en pressemelding.

Forbundet mener en slik prematur offentliggjøring av materialet, uanalysert og stykkevis, på en uheldig måte påvirker den videre etterforskningen. Dette kan føre til for tidlige konklusjoner på hva som egentlig skjedde i tiden før ulykken.

- Sensasjonsjakt

- Enhver annen bruk av dette materialet er ikke bare feil, men også en uakseptabel invasjon av privatliv best beskrevet som sensjasjonsjakt av verste sort.

Flygerforbundet understreker at i en så tidlig fase av etterforskningen er det mange kritiske spørsmål som gjenstår, og at det er behov for en objektiv undersøkelse av årsakene til ulykken - gjennom innsamling av alle fakta som trengs for å foreta en korrekt analyse av hendelsene.

Norske piloter enige

Adresseavisen har vært i kontakt med kilder i norsk luftfart som ikke ønsker å kommentere dette offisielt. De er imidlertid tydelig på at de er enige med det internasjonale pilotforbundet. Frykten er at kommende havariundersøkelser skal bli dårligere på grunn av denne type lekkasjer. Og at et bilde av hva som skjedde får feste seg før man vet helheten. Dessuten spekuleres det i årsaker til at den franske etterforskningsledelsen var så tidlig ute.

- Airbus er fransk og det virker som det var svært viktig å tidlig fastslå at dette ikke var maskinfeil, men pilotfeil, bemerker en kilde.