Med bare 10–12 biler tilgjengelig mener ledelsen det er både markedsmessig og økonomisk uforsvarlig å starte opp.

- Det er veldig synd. Vi har bestemt oss for å ikke søke samferdselsmyndighetene om å få etablere en ny sentral nå, sier Ole-Andreas Norum. Sammen med Geir B. Lerdahl står han bak Trondheim Taxi.

Derimot er både Nidaros Taxi og Christiania Taxi i virksomhet, riktig nok med en forsiktig start. Frem til nå har TrønderTaxi og Norgestaxi vært byens eneste drosjesentraler. Fylkestinget i Sør-Trøndelag har vedtatt at det i prinsippet ikke skal være noen begrensning på antall drosjesentraler i Trondheim. Bare for antall løyver skal det være et tak. På sikt skal ingen drosjesentral ha mer enn 250 løyver. Per i dag har TrønderTaxi over 270 løyver.

Slutter i drosjeyrket

Både Norum og Lerdahl forlot Norgestaxi 1. juni, etter at de hadde sagt opp løyvene de hadde der. Norum sier han har ingen planer eller ønske om å gå inn i en annen drosjesentral. I en overgangsperiode har samferdselsmyndighetene i Sør-Trøndelag utlyst 36 nye hovedløyver. Disse skal gjøre det lettere for de nye sentralene å etablere seg.

- Jeg har sluttet med drosjekjøring, levert inn løyvet og er nå arbeidssøkende, sier Norum. Lerdahl sier også han vurderer å slutte i drosjeyrket–inntil videre. Norum presiserer at selskapet Trondheim Taxi vil bestå og utelukker ikke at det kan bli aktuelt å søke om å starte drosjesentral på et senere tidspunkt.

Norum sier at Trondheim Taxi trengte minst 20 biler for å kunne starte sentralen. De så for seg at den kunne vokse opp mot 50 biler i løpet av et års tid.

Flere var interessert

- Da vi i fjor høst gjorde det kjent at vi ville etablere en ny drosjesentral i Trondheim, sa mer enn 20 drosjeeiere med totalt 45 løyver at de kunne tenke seg å være med. De aller fleste, i likhet med oss to, var tilsluttet Norgestaxi. Ved siste opptelling har vi bare ti biler tilgjengelig, sier Norum.

- Hvorfor har antallet interesserte krympet så mye?

- Det er nærliggende å tro at vi har mistet mange interesserte etter som fylkespolitikerne har brukt så lang tid på å fatte et vedtak om å åpne for flere drosjesentraler.

Norum legger til at det er vanskelig å tenke seg en ny sentral hvis kundene ikke kan forvente at man er tilgjengelig når det trengs. Kostnadene ved oppstart og drift er for store for en så liten sentral uten en stor kapitalbase i ryggen. Man blir svært sårbar med bare ti til tolv biler tilgjengelig, mener han.

- Det er krevende å holde entusiasmen oppe over så lang tid som dette har tatt, legger Norum til.

Flere løyvehavere som sa de ville bli med inn i Trondheim Taxi, har ifølge Norum trukket oppsigelsen i Norgestaxi.

Startet egen sentral

Etter å ha vært i tvil om han skulle starte egen drosjesentral, valgte Bjørn Blomsø likevel å etablere Nidaros Taxi. Han vurderte en stund å gå i kompaniskap med en annen sentral. Nidaros Taxi har ni biler i trafikken, hvorav åtte av løyvene tilhører Blomsø. Det niende løyvet har Carina Solheim, som kom fra Norgestaxi.

- Jeg har flere faste kunder og jeg har stor tro på konseptet til Nidaros Taxi, sier Solheim. Hun mener det er et riktig tidspunkt å starte ny drosjesentral med Nor-Fishing, fadderuka ved NTNU og Pstereofestivalen.

- Vi ser på oss som en fullverdig drosjesentral, men vi kjøper bookingtjenester, opplyser Blomsø, som var i gang med sentralen rundt 1. august. Han var tidligere tilsluttet Norgestaxi med de åtte løyvene. Han beklager at det ikke ble noen etablering av Trondheim Taxi.

Ifølge Blomsø er de faste kjøreoppdragene grunnpilaren i selskapet. Inntil videre vil han vente med å slippe til flere løyvehavere. Han vil først se hvordan den nye sentralen blir tatt imot. Blomsø tror flere drosjesentraler gjør at prisene ikke vil øke med det første.

Geir B. Lerdahl sier han og Norum hadde håpet å få med seg Blomsøs aksjeselskap med åtte løyver inn i Trondheim Taxi. Da det ikke skjedde, ble det ekstra vanskelig å starte Trondheim Taxi.

To biler i trafikken

Christiania Taxi har siden månedsskiftet juli/august hatt to biler i trafikken i Trondheim. Daglig leder Hasnat Ahmad sier at flere løyvehavere valgte å vente med å si opp i Norgestaxi til det var endelig klart at Christiania Taxi fikk løyve til å starte sentralen.

- Saken om nye drosjesentraler sto på sakskartet til fylkestinget i desember i fjor, men ble til slutt utsatt til junitinget i år. Vi får nye løyvehavere etter hvert. Før nyttår skal vi ha 40 biler i trafikken. Flere av sjåførene har ikke hatt eget løyve før, opplyser Ahmad.

- Er det interesse for å være menig sjåfør?

- Interessen er kolossal. Allerede har vi hatt en lang rekke personer på kurs, og flere av dem sier de kan tenke seg å søke om løyve.

Ahmad sier at Christiania Taxi har som mål å være best på pris, kvalitet og tilgjengelighet. Han hevder mange sentraler bruker gammeldagse taksameterløsninger. – Vi har brukt tid og penger på en helt ny tablet-løsning. Det vil gi oss større handlingsrom, og vil komme passasjerene til gode gjennom mer differensierte takster, sier Ahmad.

11 har sagt opp i Norgestaxi

Daglig leder ved Norgestaxi i Trondheim, Roar Refseth, sier til sammen 11 løyvehavere har sagt opp sin tilknytning til sentralen. To av disse går til Christiania Taxi, resten har meldt overgang til Nidaros Taxi. Norgestaxi har i dag 70 biler, mot vel 100 på det meste. Reduksjonen i antall biler skyldes i all hovedsak at flere løvehavere reduserte bilparken da Norgestaxi mistet pasientkjøringen i Trondheim. Kontrakten gikk til TrønderTaxi. Dessuten har noen løyvehavere sluttet å kjøre drosje.

Konkurrent: Bjørn Blomsø mener det er marked for flere drosjesentraler i Trondheim. Carina Solheim har ett løyve i Nidaros Taxi. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
I gang: Daglig leder Hasnat Ahmad i Christiania Taxi har to drosjer i trafikken i Trondheim, men regner med å ha 40 innen året er omme. Foto: jens petter søraa
Ny sentral: Drosjeeier Carina Solheim har tatt med seg løyvet fra Norgestaxi og meldt overgang til Nidaros Taxi. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Satser: Bjørn Blomsø står bak den nye drosjesentralen Nidaros Taxi, med ni løyver. Flere er storbiler, tilrettelagt for rullestolbrukere. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen