Sverre Nilsen er helproff på amatørsykling. Han skifter dekk på egne sykler opptil et par ganger i uka, ved behov. Når han ikke sykler, mekker han. Foto: Terje Svaan

En god porsjon ekstra motivasjon og alle piggene ute.

Det er det som trengs for å sykle om vinteren. I går fikk 50 studenter gratis piggdekk til syklene sine.

Gratis dekk og skift

Køen tok form et par timer før Miljøpakken fikk åpnet stand i glassgata på Dragvoll.

– Å øke vintersyklingen er det mest lønnsomme man kan gjøre. Nå går vi inn i en tid hvor bussene er stappfulle og det er enda fler biler på veiene. De som sykler gir gevinst til alle, sier Richard Sanders leder i Syklistens Landsforening i Trondheim.

I kjelleren på Dragvoll står 5–6 mann med skitt på fingrene. Det lukter gummi og nyutsluppet sykkelslangeluft.

– Noen av oss er helårssyklister, som har tatt fri før lunsj for å gjøre en idealistisk innsats, sier Nils Andreas Thommesen. Til daglig lager han software til olje- og gassindustrien. Ett par andre er innleid for å få fart på sakene.

Prisen er halvert

– De siste 4–5 årene har vi hatt en overraskende stor økning i piggdekksalget. Vi selger opp mot 30 hver dag på denne tida, sier verkstedsjef på XXL Tiller, Mattis Håklev. Han bruker 5–6 minutter på å løfte av sommerdekkene og gjøre en tohjuling klar for vinteren.

– For noen år siden kostet et vinterdekk med pigg omkring 700 kroner. I dag kan du få to til den prisen, sier Håklev.

Tall viser at 21 prosent av trondhjemmere sykler på sommerstid og at 6 prosent heller ikke parkerer sykkelen til vinteren. Før var det kun de mest ihuga som syklet på is og slaps. Innsatsen som gjøres nå, er for å få opp antallet vintersyklister.

Tidlig innsats

– Det er ikke så vanskelig å sykle om vinteren. Det er lite som skal til, sier rådgiver i Miljøpakken, Roy Inge Sivertsen. Innsatsen, som til nå i stor grad har vært rettet mot skolene, har hatt stor effekt.

– Hele 153 prosents økning på barn som sykler til skolen, sier han.

– Men det reduserer ikke trafikken?

– Det reduserer det farlige trafikkbildet rundt skolene, gir trafikkopplæring og folkehelse.

– Barn og studenter, ja vel. Men det reduserer vel ikke antallet biler. Miljøet? Er det ikke voksne med lappen, bil og nok penger som trenger motivasjon?

– Jo tidligere jo bedre! Og også foreldre blir påvirket av sine barn, dessuten når vi også de voksne gjennom skolen, sier Roy Inge Sivertsen.

Miljøpakken har også rettet flere tiltak mot bedrifter og søker bredt for å nå miljømålene. Neste uke har de fått i stand en avtale med flere sportsbutikker i byen, slik at alle kan nyte godt av rabatterte dekk.

Gir mer bruk

En gjennomsnittlig sykkeltur i Trondheim er på 3,5 kilometer.

– Kort, med andre ord. Det gir stort potensial! Dessuten tror vi at det å få på pigg hjelper. Resultatene etter dette tiltaket i fjor, viser at studentene brukte sykkelen mer i vinter. Det håper vi skjer igjen, sier Sivertsen.

Med hvitt lys foran, rødt bak og mange reflekser. Foto: Terje Svaan