NHO Luftfart er i harnisk etter at regjeringen og deres støttepartier mandag annonserte at de vil innføre en avgift på 80 kroner pr. flyreise, skriver Aftenposten.
- Vi betaler allerede en dobbelt miljøavgift, så denne avgiften innebærer en trippel skattlegging, fastslår administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart
Han påpeker at luftfarten er den eneste transportnæringen i Norge som er del av EUs klimakvotesystem og at de i tillegg betaler en nasjonal CO2-avgift som utgjør omtrent 500 millioner kroner i året. Den foreslåtte avgiften på 80 kroner pr. reise, både innad i landet og vil dermed innebære en tredje avgift som er begrunnet med miljøhensyn.
- Minimal miljøeffekt
- Det mest håpløse er at det heller ikke gir noen særlig klimaeffekt, sier Lothe. Han begrunner påstanden delvis med at dersom man flyr mindre i Norge, så kan klimakvotene bli brukt et annet sted i EØS-området og delvis med at dersom tiltaket fører til at nordmenn flyr 5 prosent mindre, så vil klimagassutslippene i Norge gå ned med helt marginale 1,5 promille. Å bruke 1,1 milliarder i avgifter for en mikroskopisk klimagassreduksjon er sløsing, sier Lothe.
Han mener de 500 millioner kronene som staten eventuelt får inn på CO2-avgiften heller burde vært brukt på å finansiere produksjon av biodrivstoff til en konkurransedyktig pris.
- Å innføre en slik avgift en uke før grønn skattekommisjon legger frem sitt forslag er ikke seriøst, sier Lothe.
Uheldig for Distrikts-Norge
- Men er det ikke slik at vi fly for mye her i landet?
- Vi reiser ganske mye med fly fordi vi er lokalisert i periferien av Europa og fordi vi har valgt en desentralisert bosetning i landet vårt. En slik flyskatt vil slå veldig uheldig ut for Distrikts-Norge.
- En nødvendig og riktig avgift
Prostene fra NHO møter liten forståelse i Venstre, som under gårsdagens pressekonferanse tok noe av æren for å ha fått flyseteavgiften inn i budsjettforliket med Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti.
- Det som forurenser må bli dyrere, sier Ola Elvestuen, som representerer Venstre i Stortingets miljø- og energikomité. - Flyreiser må bli dyrere som del av et grønt skifte.
Han mener nordmenn fly for mye, og vil særlig til livs de mange flyreisene som folk i Sør-Skandinavia gjør på strekninger som Oslo–Bergen og Oslo–Stockholm.
- Det må en betydelig satsing på jernbanen til. Det vil ta tid å få det på plass, men det er riktig med en slik avgift, sier Elvestuen.
- Så en trippel avgift på flyreiser er riktig?
- Ja, det er summen som er avgjørende. Men det er ikke spesielt dyrt å fly i Norge og det blir det heller ikke med denne avgiften.
- Et typisk SV-forslag
I 2010 kalte Høyre-nestleder Jan Tore Sanner SVs forslag om en flyseteavgift på 100 kroner «en foreldet politikk» og «et typisk SV-forslag», skriver NTB. Men nå innføres altså avgiften på flyreiser på 80 kroner.
Den nye avgiften på flyreiser skal gi staten 1,1 milliard kroner i inntekter per år.
Flyseteavgiften som SV ønsket å gjeninnføre i 2010, var tidligere på 256 kroner, men ble fjernet av Bondevik I-regjeringen i 2001. Høyres Per-Kristian Foss sa før valget at han som finansminister ville fjerne avgiften før han hengte av seg frakken på kontoret.