Svært mange nordmenn har problemer med privatøkonomien sin. Nav-rådgivere vil derfor gjøre personlig økonomi til skolefag. Det er stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad fra regjeringspartiet Frp helt enig i. Han støtter seg på et landsmøtevedtak i partiet.

Dårlig start på voksenlivet

- Når situasjonen er som den er, og flere titusen ungdommer under 26 år har betalingsanmerkninger, så bør personlig økonomi bli eget skolefag, sier Bjørnstad.

- Mange får kredittkort uten en gang og be om det, og mange vet ikke hva rente er og i alle fall ikke forskjellen på boligrente og kredittrente.

Bjørnstad tror at alt snakket om den lave renta gjør at mange ikke forstår at kredittkortrente er dyrt. Han slår fast at altfor mange får en dårlig start på voksenlivet sitt når de får betalingsanmerkninger og stor forbruksgjeld tidlig i livet. Dette viser at mange ikke lærer seg å disponere pengene sine, mener Bjørnstad.

- Lærer det ikke hjemme

- Mange voksne sliter også med privatøkonomien sin, og mange unge lærer ikke personlig økonomi hjemme av foreldrene sine. Derfor må det bli eget skolefag. Skolen skal fungere sosialt utjevnende slik at folk får samme forutsetninger til å greie voksenlivet uavhengig av hvor man kommer fra og hvem man er, sier han.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har derimot ikke tro på å gjøre personlig økonomi til eget skolefag. Han mener timeplanen er full nok.

- Personlig økonomi er godt dekket i dagens læreplaner, både i samfunnsfag og matematikk, og bidrar til å gjøre disse fagene mer praktiske for elevene. Jeg vil advare mot tendensen at alle viktige temaer skal få egne fag i skolen.

- Samfunnsproblem som må løses

Sivert Bjørnstad er derimot uenig med statsråden. Han mener det er begrenset hvordan personlig økonomi er bakt inn i skolen og tror resultatet blir for liten praktisk forståelse av personlig pengebruk. Sivert Bjørnstad vil ikke nå si hvilke fag som bør ut av skolen for å få plass til personlig økonomi. Det er varslet en stortingsmelding om fremtidens skole med bakgrunn i Ludvigsen-utvalget som har levert flere rapporter om hva skolen skal inneholde. Bjørnstad mener derfor det er naturlig å se personlig økonomi som en del av dette arbeidet.

- Den manglende forståelsen av personlig økonomi er et samfunnsproblem som må løses. Skolen er den eneste arenaen vi ha til det, sier han.