Høyre, Frp, KrF og Venstre inviterer til en felles pressekonferanse ved spor 15 og 16 på Oslo S mandag klokka 16.30. Der skal de fortelle om reformen, som har fått navnet «På rett spor».

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil delta på pressekonferansen sammen med Linda Helleland (H), Åse Michaelsen (Frp), Hans Fredrik Grøvan (KrF) og Abid Q. Raja (V) fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, får NTB opplyst.

«Helhetlig» reform

Ifølge Raja er de fire partiene enige om «en helhetlig jernbanereform».

– Vi i Venstre er godt fornøyd med det vi presenterer i dag med KrF og regjeringspartiene, sier han.

Også Grøvan bekrefter at det er enighet om hovedgrepene i reformen. Regjeringen vil senere legge fram en stortingsmelding om reformen som vil bli sendt ut på høring.

– Så er vi selvfølgelig åpne for innspill som måtte komme i høring, men bakgrunnen for reformen og hovedgrepene står vi sammen om, sier Grøvan til NTB.

Forhandlinger

Det har pågått forhandlinger mellom de borgerlige partiene de siste ukene. Det er derfor uklart i hvilken grad planene som nå skal presenteres, stemmer overens med de forslagene som ble omtalt av Aftenposten i mars.

Hovedtrekkene i reformen så den gang ut til å være at selve togtrafikken skal ut på anbud, mens infrastrukturen skal eies av Jernbaneverket, som omgjøres til et direktorat. Dette direktoratet blir en kjøper av jernbanetjenester, som etter planen skal leveres av private aktører.

Opprinnelig var planen at reformen skulle legges fram for Stortinget før påske.

Mandag formiddag holdt de borgerlige partiene kortene tett inntil brystet. Tausheten ble forklart med at planene er klassifisert som innsideinformasjon fram til pressekonferansen.

NSBs rolle endres

I mars varslet statsminister Erna Solberg (H) også at reformen vil bety slutten på NSBs monopol. Samtidig understreket hun tydelig at det ikke er aktuelt å legge ned statsbedriften.

– NSB skal ikke avvikles. NSB skal bli bedre, sa hun under et møte i Hordaland Høyre.

Ifølge Aftenposten har det de siste ukene vært flere møter mellom NSB og Samferdselsdepartementet. Hva NSB har nådd fram med av sine ønsker, er ikke kjent.