Forbrukerrådet klaget i mars inn seks frokostblandinger til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) fordi de mente den helhetlige utformingen av frokostblandingene «kommuniserer direkte til barn på en aggressiv måte» med friske farger, smilende figurer og tegneserier.

– Vi er skuffet, men ikke overrasket over at vi ikke vant fram med klagen, sier Gunstein Instefjord, fagdirektør for produktsikkerhet, mat og handel,til NTB.

Forbrukerrådet hevdet at emballasje og design var i strid med MFUs retningslinjer som forbyr markedsføring særlig rettet mot barn. Siden MFUs forståelse av «markedsføring» ikke inkluderer utseende på emballasje, tapte Forbrukerrådet.

– Vi klaget for å utfordre MFU til å vurdere kriteriene sine. Vi mener emballasjeutforming og hylleplassering må inkluderes i definisjonen av markedsføring. Vi mener også MFU bør justere aldersgrensen opp til å gjelde barn opp til 16 år, ikke 12 år som i dag, sier Instefjord.