Målet er byggestart i 2019.

Samferdselsdepartementet har bedt Jernbaneverket og Statens vegvesen om å planlegge veien og jernbanen som ett prosjekt.

Prosjektet er anslått å koste rundt 26 milliarder kroner og skal etter planen være ferdig i 2024.

– Ringeriksbanen og E16 skal binde Ringeriksregionen sammen med Oslo-regionen, reiselivsstedene i Hallingdal bindes tettere mot Østlandet, og Oslo og Bergen kommer én time nærmere hverandre i reisetid, sier statsminister Erna Solberg (H).

Ny stasjon

Hvordan selve utbyggingen skal organiseres blir bestemt senere.

Traseen til Ringeriksbanen og E16 skal i hovedsak følge anbefalingen fra Jernbaneverket og Vegvesenet tidligere i år. Jernbanen vil stort sett gå i tunnel fra Sandvika til Sundvollen, der det er planlagt en ny stasjon. Herfra skal vei og bane krysse Kroksund og gå i felles trasé mot Hønefoss. Ringeriksbanen skal bygges med dobbeltspor.

Alternativet med jernbanetrasé over Åsa er lagt bort.

Kritiske

Jernbaneverket og Statens vegvesen er bedt om å gjennomføre et forprosjekt for å se nærmere på tre alternative traséføringer på en del av strekningen med store kultur-, landbruks- og naturverdier.

I fjor gikk åtte miljøorganisasjoner ut og krevde at prosjektet stanses fordi vei og bane skal gå over verneverdige våtmarksområder og verdifull matjord.