Per Øivind Haukdal (40) fra Soknedal er en tøffing, men heller ikke han er alltid like tøff når han møter sjåførkolleger i store vogntog.

Beskjeden «konge»

– Det var en dansk trailer jeg møtte. Hvem som hadde skylda vet jeg ikke. Jeg mener han, han mener kanskje at det var jeg. Vi gjorde opp hver for oss, forteller Haukdal.

Vi sitter i førerhuset på vogntoget sørover på E6 – 600 hestekrefter under baken, 2,5 meter over bakken, 19 meter langt og 50 tonns tyngde.

Per Øivind Haukdal føler seg slett ikke som noen King of the Road – i så fall er han en beskjeden en.

Når han kjører personbil, liker heller ikke han å møte rekker av vogntog.

– Det er ekkelt. Når det er glatt og bløtt, spruter det og vi mister sikten. Under slike forhold er det komplett snøstorm etter en trailer, sier Per Øivind Haukdal.

Jevn høy fart

Vi duver forbi Hovin og Støren. Det er forbausende behagelig å sitte på. På det litt ujevne veiunderlaget, kan det ligne på bølgene ombord i en båt.

Vogntoget holder jevn høy fart, men Haukdal holder fartsgrensa. Det danner seg ingen kø bak – bare et par personbiler kjører forbi på de lengste rettstrekningene.

– Bilen har sperregrense på 85 km/t, forklarer sjåføren. Han kjører for Tollpost og skal til Rena. Der møter han en annen trailer som kommer fra Oslo. Containere skiftes, og Per Øivind kjører tilbake til Trondheim med den nye lasten.

Han kjenner hver hump på strekningen.

– I mange tilfeller kjører jeg fortere med vogntoget enn jeg gjør med personbil. Med vogntoget går det så utrolig jevnt, sier han.

- Elendig vedlikehold

Mens han kjører kommer han med klare meldinger om veivedlikehold, jernbane, andre trafikanter, sjåførkultur og utenlandske sjåfører.

Også han mener det er nok vogntog langs veien. Men han tror ikke på noen revolusjon på jernbanen.

– Hovedproblemet er veiene. De er for smale, og vedlikeholdet er forsømt. Og det er smalt vinters tid når to trailere møtes i Østerdalen. Er det ujevn vei og møtende trailere velter mot hverandre, skal det ikke mye til før det smeller. Da er også jeg redd, innrømmer Per Øivind Haukdal. Han mener myndighetene burde satset på vei.

– Og da burde riksvei 3 gjennom Østerdalen vært prioritert foran E6. Den er enklest å utvide, mener han.

Piggdekk i vinter

I vinter har Haukdal gått over til piggdekk på vogntoget.

– Jeg føler meg mye sikrere. Det går så mye tungtrafikk i Østerdalen – snøen blir hardtrampet og det blir ofte svært glatt. Med 50 tonn er det godt å ha feste med pigg, sier han.

Han mener mange utenlandske vogntog kjører uforsvarlig.

– De burde ikke sluppet til her i landet. De er ikke godt nok kontrollert. Mange kjører på mildekk med hard gummi. Etter min mening er dette sommerdekk, men med godkjent mønsterdybde. Veimyndighetene burde ha stoppet dem ved grensa, mener Haukdal.

Versting med skiboks

Han synes det er mange personbilsjåfører som kjører uforsvarlig.

– Verst er familiebilene med sykkel eller ski på taket. De skal trumpe seg forbi vogntogene, for i neste øyeblikk å ta tissepause eller kjøpe brus på neste bensinstasjon. Da havner de bak oss igjen og er klar for en ny forbikjøring, sier Haukdal.

– Vi trailersjåførene er en utsatt gruppe som får mye kjeft. Men det er sannelig mye rart å se i personbilene også. I mine øyne er det mange som kjører «toillat», mener Haukdal.

Han mener unge sjåfører får slippe til altfor lett på de store vogntogene.

Alfor unge sjåfører

– Aldersgrensen er egentlig 20 år. Men er ungdommen lærling i godkjent transportbedrift, kan vedkommende kjøre vogntog når han er 18. En 18-åring kan samme dag som han tar personbilsertifikat helt uten kjøreerfaring klatre opp i et vogntog på 50 tonn og kjøre av gårde. Galskap etter min mening. Men jeg vet at dette skjer i Trondheim, sier Per Øivind Haukdal.

Han mener 5-6 års kjøreerfaring med personbil burde kreves før det kan handle om å føre et vogntog. Det vil si en aldersgrense på ca. 25 år.

Foto: TERJE VISNES
Foto: TERJE VISNES
Foto: TERJE VISNES
Foto: TERJE VISNES
Foto: TERJE VISNES