Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Slik vil E6 gjennom Gudbrandsdalen bli

Byggestart på strekningen Vinstra - Sjoa skal etter planen skje våren 2013. Animasjon: STATENS VEGVESEN

Slik vil E6 gjennom Gudbrandsdalen bli

Nå blir det tofeltsvei og midtrekkverk.
Leses nå:

Fortsetter aksjonene ved Førdefjorden

Førde (NTB): Unge miljøvernere har blitt idømt 260.000 kroner i bøter etter en uke med lenkeaksjoner mot gruvedrift ved Engebøfjellet i Førdefjorden. Likevel fortsetter aksjonene.

Seksualforbrytere har forgrepet seg på mindreårige asylsøkere

Oslo (NTB): Kjente seksualforbrytere har forgrepet seg på mindreårige asylsøkere på norske mottak, opplyser Kripos.

To kvinner og to menn alvorlig skadd i dødsulykke på Fosen

Rørvik (NTB-Anniken Celine Berger): Situasjonen er uavklart og alvorlig for to kvinner og to menn etter en frontkollisjon på Fosen i Sør-Trøndelag søndag. To personer døde i ulykken.

Politihelikoptrene slår sprekker

Oslo (NTB): Politiets to helikoptre er så gamle at de slår sprekker og trenger omfattende vedlikehold hver gang de har vært i luften.

Ingen personer savnet etter brann på Sunnmøre

Sjøholt (NTB): Søndag kveld begynte det å brenne i et hybelhus på Sjøholt camping i Ørskog kommune i Møre og Romsdal. Alle personer er gjort rede for.

Bhatti har anmeldt Oslo-politiet

Oslo (NTB): Islamisten Arfan Bhatti mener politiet bevisst har latt være å bruke bevis som taler i hans favør i en voldssak, og har anmeldt politiet for grov uforstand i tjenesten.

Tre barn lettere skadd i snøskred i Hammerfest

Alle de tre guttene som ble tatt av et snøskred i Hammerfest søndag ettermiddag er lettere skadd. Folk bes holde seg unna skredområdet.

Tre barn lettere skadd i snøskred i Hammerfest

Hammerfest (NTB): Alle de tre guttene som ble tatt av et snøskred i Hammerfest søndag ettermiddag er lettere skadd. Folk bes holde seg unna skredområdet.

Rogaland Frp vil ha flere lukkede asylmottak

Stavanger (NTB): Fremskrittspartiets fylkeslag i Rogaland har vedtatt en resolusjon om lukkede mottak for visse grupper av asylsøkere.

Rødt vil betale bøter for gruveaksjonistene

Førde (NTB): Partiet Rødt har valgt å gi økonomisk støtte til ungdommene som denne uken fikk bøter for å aksjonere mot boring i Engebøfjellet ved Førdefjorden.

Denne illustrasjonen viser hvilke delprosjekt E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen består av. (Foto: STATENS VEGVESEN)

Denne illustrasjonen viser hvilke delprosjekt E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen består av. Foto: STATENS VEGVESEN

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Det er ikke bare i Trøndelag at det foregår en storstilt utbygging av Europavei 6. Byggingen av E6 i Gudbrandsdalen fra Otta til Biri er også godt i gang.

- Prosjektet består av flere strekninger og utbyggingsetapper. E6 mellom Øyer og Tretten skal åpnes for trafikk til høsten, og det pågår planlegging på strekningene Biri - Vingrom, Fåvang kirke - Ringebu sør, Ringebu sør - Frya og Sjoa - Otta, sier assisterende prosjektleder Lars Kristian Dahl ved Statens vegvesen.

Trondheimsfirma

Det er trondheimsfirmaet Reinertsen som har hatt prosjekteringsansvaret for strekningen Vinstra - Sjoa. 

Kontrakten som Reinertsen har inngått med Statens vegvesen har en verdi på 53,4 millioner kroner. Byggestart på E6 Vinstra - Sjoa skal etter planen skje våren 2013.

Se videoanimasjon av denne strekningen i playeren over artikkelen

E6 i Gudbrandsdalen blir en tofeltsveg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt. Midtrekkverket skal hindre møteulykker, og forbikjøringsfeltene skal gjøre at trafikken kommer raskt og effektivt fram ifølge Statens vegvesen.

 

 

E6 i Gudbrandsdalen vil bli bompengefinansiert ifølge Dahl. På strekningen Frya - Sjoa skal det etableres fire bomstasjoner på E6 og to på lokalvegen (dagens E6). Det kommer til å koste mellom 100 og 115 kroner én veg for personbiler å passere de fire bomstasjonene på E6. Taksten for tungbiler blir det dobbelte. Ved betaling med elektronisk brikke får man ti prosent rabatt.

- Hva vil være de største forskjellene fra dagens trasé?

- Den største forskjellen er at ny E6 trasé mellom Frya og Sjoa i stor grad vil gå på vestsiden i ny trase, samt at dagens E6 blir nedklassifisert til lokalvei. Ved siden av dette vil selvsagt fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljø i tettstedene bli vesentlig forbedret, mener Dahl.

Den nye E6-strekningen blir lagt utenom Ringebu, Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam. Fjerning av E6-trafikken åpner for nye muligheter for tettstedsutvikling mener Dahl.

 

 

 

 

Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus