Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Slik vil E6 gjennom Gudbrandsdalen bli

Byggestart på strekningen Vinstra - Sjoa skal etter planen skje våren 2013. Animasjon: STATENS VEGVESEN

Slik vil E6 gjennom Gudbrandsdalen bli

Nå blir det tofeltsvei og midtrekkverk.
Leses nå:

Gikk ned for telling utenfor Mannfallet pub

Stamsund (NTB): Politi og ambulanse rykket natt til 1. mai ut til Stamsund i Lofoten etter å ha fått melding om at en mann hadde blitt slått ned utenfor Mannfallet pub.

Brudd i forhandlingene i staten

Oslo (NTB-Dag Kjørholt): En time over midnatt natt til søndag brøt LO Stat forhandlingene med staten i årets hovedtariffoppgjør. To timer senere fulgte YS Stat og Unio etter. Bare Akademikerne kom til enighet.

Uenighet i stat, enighet i kommunesektor

Oslo (NTB): Mens det ble forhandlingsbrudd mellom staten og tre av de fire forbundene natt til 1. mai, kom YS Kommune nær to timer over midnatt til enighet med Oslo kommune.

Siktet mann erkjenner koffertdrap på Ammerud

Oslo (NTB-Hege Wallenius og Dag Kjørholt): En av de fem som ble pågrepet og siktet etter at en mann ble funnet drept i en koffert i Oslo fredag, har erkjent at han har begått drapet. Lørdag ble en av de pågrepne løslatt.

Forhandlingene i staten fortsetter på overtid

Oslo (NTB): Partene i tariffoppgjøret i staten fortsetter forhandlingene på overtid etter at de ikke kom til enighet innen fristen midnatt natt til søndag.

Pernille Sørensen kåret til årets morsomste

Oslo (NTB): Komiker Pernille Sørensen stakk av med prisen «Årets morsomste» under utdelingen av Komiprisen 2016 lørdag kveld.

54-åring døde etter å ha blitt tatt av snøskred i Rauma

Åndalsnes (NTB): En 54 år gammel svensk mann døde etter å ha blitt tatt av et snøskred i Isfjorden i Rauma kommune i Møre og Romsdal lørdag ettermiddag.

Betydelig fare for snøskred flere steder i landet

Oslo (NTB-Sol Sigurjonsdottir): Store mengder nedbør gjør at det er fare for flere snøskred i helgen. Meteorolog oppfordrer folk som ferdes i fjellet og bilister til å være forsiktige under vanskelige forhold.

Mann erkjenner drap på Ammerud

Oslo (NTB): En av de fem som er siktet etter at en mann ble funnet drept i en koffert i Oslo, har erkjent at han har begått drap, opplyser hans advokat Unni Fries til NRK.

Denne illustrasjonen viser hvilke delprosjekt E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen består av. (Foto: STATENS VEGVESEN)

Denne illustrasjonen viser hvilke delprosjekt E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen består av. Foto: STATENS VEGVESEN

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Det er ikke bare i Trøndelag at det foregår en storstilt utbygging av Europavei 6. Byggingen av E6 i Gudbrandsdalen fra Otta til Biri er også godt i gang.

- Prosjektet består av flere strekninger og utbyggingsetapper. E6 mellom Øyer og Tretten skal åpnes for trafikk til høsten, og det pågår planlegging på strekningene Biri - Vingrom, Fåvang kirke - Ringebu sør, Ringebu sør - Frya og Sjoa - Otta, sier assisterende prosjektleder Lars Kristian Dahl ved Statens vegvesen.

Trondheimsfirma

Det er trondheimsfirmaet Reinertsen som har hatt prosjekteringsansvaret for strekningen Vinstra - Sjoa. 

Kontrakten som Reinertsen har inngått med Statens vegvesen har en verdi på 53,4 millioner kroner. Byggestart på E6 Vinstra - Sjoa skal etter planen skje våren 2013.

Se videoanimasjon av denne strekningen i playeren over artikkelen

E6 i Gudbrandsdalen blir en tofeltsveg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt. Midtrekkverket skal hindre møteulykker, og forbikjøringsfeltene skal gjøre at trafikken kommer raskt og effektivt fram ifølge Statens vegvesen.

 

 

E6 i Gudbrandsdalen vil bli bompengefinansiert ifølge Dahl. På strekningen Frya - Sjoa skal det etableres fire bomstasjoner på E6 og to på lokalvegen (dagens E6). Det kommer til å koste mellom 100 og 115 kroner én veg for personbiler å passere de fire bomstasjonene på E6. Taksten for tungbiler blir det dobbelte. Ved betaling med elektronisk brikke får man ti prosent rabatt.

- Hva vil være de største forskjellene fra dagens trasé?

- Den største forskjellen er at ny E6 trasé mellom Frya og Sjoa i stor grad vil gå på vestsiden i ny trase, samt at dagens E6 blir nedklassifisert til lokalvei. Ved siden av dette vil selvsagt fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljø i tettstedene bli vesentlig forbedret, mener Dahl.

Den nye E6-strekningen blir lagt utenom Ringebu, Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam. Fjerning av E6-trafikken åpner for nye muligheter for tettstedsutvikling mener Dahl.

 

 

 

 

Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus