Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden

Slik vil E6 gjennom Gudbrandsdalen bli

Byggestart på strekningen Vinstra - Sjoa skal etter planen skje våren 2013. Animasjon: STATENS VEGVESEN

Slik vil E6 gjennom Gudbrandsdalen bli

Nå blir det tofeltsvei og midtrekkverk.
Leses nå:

Voldtektssiktet i Bergen varetektsfengslet i fire uker

Bergen/Oslo (NTB-Hans-Olav Rise): En rumensk mann i 30-årene som er siktet for å ha overfalt og voldtatt en kvinne i Bergen tidligere i juli, er varetektsfengslet i fire uker.

Stor økning i trusler mot dommere og vitner

Oslo (NTB): Hittil i år er 27 tilfeller av trusler mot dommere, politiadvokater og vitner anmeldt. Antallet bekymrer domstolene.

Trekker seg fra SKUP-styret og Schibsted-jobb etter plagiat

Oslo (NTB-Hans-Olav Rise): Tidligere Dagens Næringsliv-journalist Daniel Butenschøn trekker seg fra vervet som nestleder i SKUP og fra ny redaktørjobb i Schibsted, etter en rekke avsløringer av plagiat.

UDI har sporet opp alle asylbarnfamiliene

Oslo (NTB): Utlendingsdirektoratet (UDI) har kontaktet alle de 30 familiene som omfattes av asylbarnavtalen og som får muligheten til å få saken sin vurderte på nytt.

Venstre vil opprette kommisjon for å sikre barns digitale rettigheter

Oslo (NTB): Venstre mener de digitale rettighetene til barn er for dårlige og mener regjeringen bør opprette en egen «Barnas personvernskommisjon».

Kraftige regnbyger onsdag

Oslo (NTB): Kraftige regnbyger ventes i Agder og på Østlandet fra og med onsdag, varsler Meteorologisk institutt.

Vegvesenet hever bompengekontrakt med IBM

Oslo (NTB): Statens vegvesen har hevet millionkontrakten med datagiganten IBM. Selskapet skulle lage en ny betalingsløsning for bompenger.

Politiet advarer mot falsk hjemmehjelp i Østfold

Fredrikstad (NTB): Politiet i Østfold advarer mot falsk hjemmehjelp etter at en kvinne tok seg inn hos en eldre kvinne i Ørebekk ved å utgi seg å være fra kommunen.

Mann tiltalt for uaktsomt drap etter båtulykke på Frøya

Frøya (NTB): En 24 år gammel båtfører er tiltalt for uaktsomt drap etter båtulykke på Frøya i fjor. En kvinne (37) døde av hodeskader samme dag som ulykken.

Mange nordmenn har opplevd risiko til sjøs

Oslo (NTB): Så mange som 15 prosent av de spurte har opplevd risikofylte situasjoner til sjøs som følge av berusede personer, viser ny undersøkelse.

Denne illustrasjonen viser hvilke delprosjekt E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen består av. (Foto: STATENS VEGVESEN)

Denne illustrasjonen viser hvilke delprosjekt E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen består av. Foto: STATENS VEGVESEN

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Det er ikke bare i Trøndelag at det foregår en storstilt utbygging av Europavei 6. Byggingen av E6 i Gudbrandsdalen fra Otta til Biri er også godt i gang.

- Prosjektet består av flere strekninger og utbyggingsetapper. E6 mellom Øyer og Tretten skal åpnes for trafikk til høsten, og det pågår planlegging på strekningene Biri - Vingrom, Fåvang kirke - Ringebu sør, Ringebu sør - Frya og Sjoa - Otta, sier assisterende prosjektleder Lars Kristian Dahl ved Statens vegvesen.

Trondheimsfirma

Det er trondheimsfirmaet Reinertsen som har hatt prosjekteringsansvaret for strekningen Vinstra - Sjoa. 

Kontrakten som Reinertsen har inngått med Statens vegvesen har en verdi på 53,4 millioner kroner. Byggestart på E6 Vinstra - Sjoa skal etter planen skje våren 2013.

Se videoanimasjon av denne strekningen i playeren over artikkelen

E6 i Gudbrandsdalen blir en tofeltsveg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt. Midtrekkverket skal hindre møteulykker, og forbikjøringsfeltene skal gjøre at trafikken kommer raskt og effektivt fram ifølge Statens vegvesen.

 

 

E6 i Gudbrandsdalen vil bli bompengefinansiert ifølge Dahl. På strekningen Frya - Sjoa skal det etableres fire bomstasjoner på E6 og to på lokalvegen (dagens E6). Det kommer til å koste mellom 100 og 115 kroner én veg for personbiler å passere de fire bomstasjonene på E6. Taksten for tungbiler blir det dobbelte. Ved betaling med elektronisk brikke får man ti prosent rabatt.

- Hva vil være de største forskjellene fra dagens trasé?

- Den største forskjellen er at ny E6 trasé mellom Frya og Sjoa i stor grad vil gå på vestsiden i ny trase, samt at dagens E6 blir nedklassifisert til lokalvei. Ved siden av dette vil selvsagt fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljø i tettstedene bli vesentlig forbedret, mener Dahl.

Den nye E6-strekningen blir lagt utenom Ringebu, Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam. Fjerning av E6-trafikken åpner for nye muligheter for tettstedsutvikling mener Dahl.

 

 

 

 

Vis debatt
Mer å lese på adressa.no:
Nytt fra Adressa Pluss:

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

Regler for debatt her på adressa.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å hetse eller trakassere meddebattanter.
  • Banning eller ukvemsord er ikke tillatt.
  • Vi godtar ikke rasisme, trusler eller angrep på personer eller grupper.
  • Oppfordringer til ulovlige handlinger godtas ikke.
  • Adresseavisen har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Skriv kort og hold deg til saken. Vi godtar bare norsk, svensk, dansk eller engelsk tekst.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert før de publiseres på adressa.no.
  • Innlegg med falske profiler blir fjernet.

Innlegg som bryter med våre grunnregler, blir ikke publisert. Vi forbeholder oss retten til å stenge ute debattanter som ikke overholder reglene.

comments powered by Disqus