Gå til mobilutgaven
forsiden

Slik vil E6 gjennom Gudbrandsdalen bli

Byggestart på strekningen Vinstra - Sjoa skal etter planen skje våren 2013. Animasjon: STATENS VEGVESEN

Slik vil E6 gjennom Gudbrandsdalen bli

Nå blir det tofeltsvei og midtrekkverk.
Denne illustrasjonen viser hvilke delprosjekt E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen består av. (Foto: STATENS VEGVESEN)

Denne illustrasjonen viser hvilke delprosjekt E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen består av. Foto: STATENS VEGVESEN

Leses nå:

Saken oppdateres.

Det er ikke bare i Trøndelag at det foregår en storstilt utbygging av Europavei 6. Byggingen av E6 i Gudbrandsdalen fra Otta til Biri er også godt i gang.

- Prosjektet består av flere strekninger og utbyggingsetapper. E6 mellom Øyer og Tretten skal åpnes for trafikk til høsten, og det pågår planlegging på strekningene Biri - Vingrom, Fåvang kirke - Ringebu sør, Ringebu sør - Frya og Sjoa - Otta, sier assisterende prosjektleder Lars Kristian Dahl ved Statens vegvesen.

Trondheimsfirma

Det er trondheimsfirmaet Reinertsen som har hatt prosjekteringsansvaret for strekningen Vinstra - Sjoa. 

Kontrakten som Reinertsen har inngått med Statens vegvesen har en verdi på 53,4 millioner kroner. Byggestart på E6 Vinstra - Sjoa skal etter planen skje våren 2013.

Se videoanimasjon av denne strekningen i playeren over artikkelen

E6 i Gudbrandsdalen blir en tofeltsveg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt. Midtrekkverket skal hindre møteulykker, og forbikjøringsfeltene skal gjøre at trafikken kommer raskt og effektivt fram ifølge Statens vegvesen.

 

 

E6 i Gudbrandsdalen vil bli bompengefinansiert ifølge Dahl. På strekningen Frya - Sjoa skal det etableres fire bomstasjoner på E6 og to på lokalvegen (dagens E6). Det kommer til å koste mellom 100 og 115 kroner én veg for personbiler å passere de fire bomstasjonene på E6. Taksten for tungbiler blir det dobbelte. Ved betaling med elektronisk brikke får man ti prosent rabatt.

- Hva vil være de største forskjellene fra dagens trasé?

- Den største forskjellen er at ny E6 trasé mellom Frya og Sjoa i stor grad vil gå på vestsiden i ny trase, samt at dagens E6 blir nedklassifisert til lokalvei. Ved siden av dette vil selvsagt fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljø i tettstedene bli vesentlig forbedret, mener Dahl.

Den nye E6-strekningen blir lagt utenom Ringebu, Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam. Fjerning av E6-trafikken åpner for nye muligheter for tettstedsutvikling mener Dahl.

 

 

 

 

comments powered by Disqus
Fikk du med deg disse?
r