Ingenting er gjort innvendig i skipet siden 1997. Foto: www.mskongolav.net

Man kan faktisk finne alt mulig på Finn.no, til og med et 287 fots hurtigruteskip.

- Annonsen ble satt inn som et siste krampetrekk for å få reddet hurtigruteskipet «Kong Olav» fra å bli hugd opp, sier Jan-Olav Storli.

Han er til daglig skipper på det litt mindre fartøyet MS «Korsfjord» som går på Trondheimsfjorden mellom Flakk og Rørvik, men har lagt inn mye tid og penger i redningsaksjonen for å berge «ett av kystens mest vakre hurtigruteskip».

- Jeg blir ikke sittende med noen fortjeneste etter et salg. Jeg vil bare berge skipet, og vet at det er mange langs kysten som har en stor forkjærlighet for skipet, sier skipperen.

Les mer om skipet og dets historie her

Vi Menn og melkesjokolade

Storli har vært bosatt i Thailand i mange år, og kom tilfeldigvis i kontakt med en thailandsk familie som eide flere båter. Blant annet hurtigruteskipet «Kong Olav».

I 2007 ble han invitert om bord for en titt. Da hadde skipet ligget ubrukt til kai ved Son Island i Myanmar i 10 år.

- Man skulle tro at skipet hadde vært i hurtigrutefart bare ei uke i forveien. Ingenting var gjort innvendig. I lugarene fant jeg Vi Menn, Dagbladet og melkesjokoladepapir, forteller Storli.

Da skipet ble solgt fra Norge etter endt hurtigrutefart i 1997 var det meningen å benytte skipet som hotellskip, dykkerplattform eller casino. Men da Asia-krisen rammet for fullt på slutten av 90-tallet havarerte også alle videre planer for bruk av skipet der nede.

220 nye studentboliger?

Siden 2007 har Storli prøvd å finne kjøpere til hurtigruteskipet før de thailandske eierne sender skipet til opphugging.

Derfor det siste krampetrekket på Finn.no.

- Jeg har en gammel bil liggende på Finn.no også. Den har hatt 200 visninger, mens hurtigruteskipet har hatt 20 000, sier Storli som sier at folk har vist enorm interesse etter at annonsen ble lagt ut.

Som det står i annonsen kan skipet ha flere bruksområder. Som restaurantskip, kafé, hotell, selskapslokaler, utstillinger, messeskip eller museumsskip.

I Trondheim hadde det ikke vært dumt med flere studentboliger, og hurtigruteskipet har tross alt 220 soveplasser.

- Skipet kunne vært perfekt for studentboliger. Det er bare fantasien og drømmene som legger begrensninger for hva skipet kan brukes til, sier Storli.

Kong Olav kommer hjem

Men det ser ikke ut som om «Kong Olav» havner i Tondheim.

- Ingen fra Trondheim har vist interesse. Men det er en norsk gruppe med investorer som har gitt klarsignal til å starte forhandlinger om skipet. Planen deres er å gjøre om skipet til et hotell- og overnattingsskip, sier Storli.

Skipperen avfeier likevel ikke andre som viser interesse, men da må de komme på banen ganske kjapt.

- Skipet er ikke solgt ennå, understreker Storli.

Prisen for hurtigruteskipet er på 5,2 millioner kroner, litt mer enn det som er skrapverdien. I tillegg til denne prisen kommer også transport hjem.

Skipper Jan-Olav Storli har investert mye tid og penger for å berge hurtigruteskipet fra opphugging. Foto: Privat
I Trondheim hadde det ikke vært dumt med flere studentboliger, og hurtigruteskipet har tross alt 220 soveplasser. Foto: www.mskongolav.net