I august fikk Friluftsmagasinet plutselig beskjed om at Google hadde stoppet annonsene deres. Grunnen var at jakt- og fiskebutikken selger ammunisjon.

Daglig leder Fredrik Aaserud reagerte med å fjerne ammunisjonen fra nettbutikken, og regnet med at annonsene dermed ville bli tatt inn i varmen igjen.

Isteden svarte Google med å peke på annet jaktutstyr som de heller ikke ville godta, som luftvåpen, patronpunger og våpenfutteraler.

- Vi føyde oss, og fjernet stadig flere produkter fra nettbutikken. Til slutt ga de beskjed om at de ikke godtok salg av jaktklær. Da ga vi opp og innså at vi ikke lenger kan annonsere via Google. Jeg ser ikke hva som er farlig med jaktklær, sier Aaserud.

- Mister mye kunder

Søndag kom beskjeden om at Google heller ikke vil godta at butikken hans selger revelokk og rypegalger. En revelokk er en liten fløyte, mens en rypegalge er et redskap av lær til å henge felte fugler i.

Aaserud er usikker på hvor store salgsinntekter butikken taper på at annonsene fjernes, men sier nettbutikken i løpet av noen år har solgt for mange millioner kroner via Google-annonsering. Totalt omsatte Friluftsmagasinet for nesten 73 millioner kroner i fjor.

- Vi mister mye kunder. Jeg synes det er rart at de ikke tillater oss å annonsere for produkter som er lovlige i Norge, sier Aaserud.

Samarbeider om nettsider

Morten Iversen er driftssjef for netthandel i XXL, som også selger jaktvåpen. I løpet av det siste halvåret har XXL i samarbeid med Google kommet frem til en løsning på hvor godt de må «gjemme» våpenutstyret på sine nettsider for å få lov til å annonsere

- Hvis en av våre annonser peker til en side der våpen er ett klikk unna, er det ikke greit for dem. Derfor viser vi ikke lenger våpen på vår forside. Vi har også fått en liste av Google over ord og uttrykk som de ikke tillater, sier Iversen.

Påvirker trafikken

Han synes det er negativt at norske nettsider må følge Googles internasjonale regler, og peker på at vi i Skandinavia har et annet forhold til våpen og jakt enn andre steder i verden.

- Jeg respekterer deres retningslinjer. Reglene er ikke vanskelige å følge, men jeg synes det er negativt at de finnes, sier Iversen, som mener trafikken på XXLs sider påvirkes.

- Det blir tyngre å finne frem. Nå i jaktsesongen er det mye trafikk uansett, men det hadde selvfølgelig vært best om vi kunne bygget strukturen i navigeringen som vi selv ønsker. Det er ikke bra at Google dikterer hvordan vi skal gjøre det, sier Iversen.

Greit for Gresvig

Også GMax har fått beskjed av Google om at våpen og ammunisjon må fjernes fra menyene på forsiden av nettbutikken.

Google har ikke hatt innsigelser mot salg av annet jaktutstyr, ifølge Eirik Riibe, som er salgssjef for netthandel i Gresvig.

- Vi hadde ingen problemer med å fjerne våpnene. At våpen ikke er det første du får i ansiktet når du kommer inn på sidene, er helt greit, sier han.

- Veldig rart

Førsteamanuensis Peder Inge Furseth ved BI er ekspert på netthandel. Han sier det er veldig viktig for norske nettbutikker å ha tilgang til annonseplass på Google.

Når det gjelder restriksjonene mot våpen og ammunisjon, synes han disse er helt greie.

- Norske nettbutikker må finne seg i slike internasjonale regler. Også Apple setter klare grenser for hva de tillater i sin App store. Dette er enorme markedsplasser hvor man er nødt til å tilpasse seg, sier Furseth.

Furseth tror ikke Googles regler skaper veldig store problemer for norske nettbutikker. De sterke restriksjonene mot Friluftsmagasinet, stiller han seg derimot undrende til.

- Forbudet mot salg av jaktklær og pussesaker synes jeg er veldig rart. Det er å gå for langt. Hvis det er bare er én butikk som er rammet av dette, er det inkonsistent av Google, sier Furseth.

- Globale regler

Over hele verden gjelder de samme reglene for hvilke ord Google tillater i annonser og på nettsider som annonsene viser til.

- Vi tillater ikke at det brukes ord som våpen, gevær eller pistol i annonsen eller på landingssiden som annonsen viser til. Det er sannsynligvis disse reglene som er brutt, sier salgssjef Oddgeir Garnes i Google Norge.

Om Friluftsmagasinet som fikk beskjed av Google om å fjerne blant annet patronpunger, jaktklær og lokkefløyter, sier Garnes følgende.

- Alt dette er helt nytt og ukjent for meg. Jeg kjenner ikke enkelttilfellet godt nok. Dette blir regulert globalt.

Stor prosess

Friluftsmagasinet reagerer også på at annonsene deres ble stoppet akkurat nå, ved starten av jaktsesongen.

- Internasjonalt har Google enormt mange annonsører. Det er lett å oppdage brudd dersom ord som våpen eller gevær brukes i selve annonsen, disse fanges opp automatisk. Det å skanne nettsider etter ord og begreper som ikke godtas, er en større prosess som pågår kontinuerlig. Det er vanskelig å si hvorfor disse annonsene ble stoppet akkurat nå, sier Garnes.

Han legger også til at annonser for jaktklær på generelt grunnlag ikke er mot Googles regler.

- Når annonsen viser til sider som selger pistoler eller geværer, er det ikke lenger greit. Vi undersøker nå hva som kan ha skjedd. Jeg har foreløpig ikke et fullstendig bilde av dette, sier Garnes.