- Det er klart slike ting føles ekkelt. Jeg har ingen kontroll over situasjonen eller hvem som har mottatt eposten fra meg, sier Åse Frøyshov.

Handlet i god tro

Da meldingen om to uleste eposter hos Gmail dukket opp på telefonen, klikket hun på linken for åpne meldingene.

- Jeg ønsket naturligvis å få lese epostene, og tastet inn passordet i god tro om at dette var helt trygt. Siden virket troverdig og jeg kunne ikke forestille meg at jeg ville bli svindlet, sier Frøyshov.

Svindlerne overtok deretter kontoen og slettet alle meldinger, før de sendte ut en epost til flere på Frøyshovs kontaktliste.

- Selve eposten er skrevet på gebrokkent norsk, med beskjed om at jeg trenger penger etter å ha mistet alle eiendelene mine i Storbritannia.

Frøyshov har fått over 50 telefoner i løpet av dagen av venner og bekjente som lurer på om eposten er ekte.

Kan få tilgang til sensitiv informasjon

Administrende direktør hos Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), Tore Orderløkken, forteller at svindlere stadig blir flinkere til å konstruere troverdige meldinger.

- Det spesielle med denne eposten er at den inneholder vedkommendes fulle navn og adresse. Vi får dessuten flere henvendelser på svindelforsøk hos selskaper som mange har tillit til, blant annet Microsoft og diverse banker. Dette styrker sjansen for at flere lar seg lure.

For å unngå svindel bør man bruke nettsider man vet er trygge.

- Mange nordmenn er dessverre flinke til å bruke det samme passordet flere steder. Dette gjør kanskje at man lettere husker passordet, men det bidrar også til å gjøre det enklere for svindlere å få tilgang til sensitiv informasjon, sier Orderløkken.

- Denne typen organisert kriminalitet er i stadig økning. Mistenker man svindel, bør man si i fra til politiet.

Administrende direktør hos NorSIS, Tore Orderløkken, anbefaler alle som blir utsatt for nettsvindel om å melde fra til politiet. FOTO: Presse