Om franske og slovakiske ønsker å kjøre rundt i Norge uten å betale bompenger, har de alle forutsetninger for å klare det.

Grunnen er at franske og slovakiske myndigheter ikke tillater andre land innsyn i de nasjonale kjøretøyregistrene. Det betyr at selv om kjøretøyene blir fanget av kameraene på bomstasjonene, får ikke norske myndigheter informasjon om hvem som eier kjøretøyet.

- Det er flere land både innenfor og utenfor Europa hvor vi ikke har tilgang til kjøretøyregistrene, blant annet Bulgaria, Romania og Tsjekkia. Men av land som har litt tyngde, det vil si nasjonaliteter som skaper en del trafikk i Norge, så er Frankrike og Slovakia to av landene som skiller seg ut, forteller daglig leder i Euro Parking Collection (EPC), Paul Assarsson.

Utgjør millioner

EPC er et firma som har spesialisert seg på å lete opp kjøretøyer som passerer bomstasjoner i andre land enn de er registrerte.

Selskapet er basert i London, og har flere internasjonale kunder. Én av kundene er Vegdirektoratet. Alle passeringer av utenlandske kjøretøyer i norske bommer sendes over til EPC. Selskapet sender i sin tur fakturaer til bileierne, hvor enn i verden de måtte befinne seg.

Assarsson anslår at i rundt ti prosent av de totale passeringene som gjøres av utenlandske kjøretøyer, kommer kjøretøyet fra et land som ikke gir innsyn i registrene.

Totalt ble det i 2013 registrert i overkant av 6,6 millioner passeringer foretatt av utenlandske kjøretøy i Norge. Det betyr i så fall at nær 660 000 passeringer ble foretatt av kjøretøyer fra land hvor man ikke har tilgang til registrene i 2013.

Verken EPC eller Vegdirektoratet har eksakte tall på hvor mye bilister fra disse landene skylder Norge, men ut fra Assarssons anslag kan man regne med at staten gikk glipp av rundt 14 millioner kroner i fjor som følge av mangelen på innsyn i registrene.

Får inn noe

Assarsson understreker imidlertid at det ikke er slik at alle franskmenn og slovaker unngår å betale bompenger når de er i Norge.

- Det er mange som betaler gjennom turistavtaler eller skaffer seg Autopass-brikke. Vi har ikke noen grunn til å tro at franskmenn og slovaker i større grad enn andre nasjoner forsøker å unngå å betale bompenger. Det er bare at vi har mindre mulighet til å spore dem opp når de først velger ikke å betale, forteller Assarsson.

Han understreker at EPC også forsøker andre måter å få inn pengene på.

- Blant annet kan vi kontakte myndighetene i Frankrike eller Slovakia, og be om at de sender ut fakturaen for oss. Man fortsetter prosessen så langt man kan basert på regelverket i det landet man holder på, men det er ikke alltid det går, forteller Assarsson.

Tror på bedring

EPC-sjefen forteller imidlertid at det er store forandringer på gang, og at regelverket i europeiske land generelt har blitt mye bedre de siste årene.

- Statens vegvesen er med i flere prosjekter som har bidratt til å bedre innsynet i de ulike landenes registre. For bare noen år siden var det mye vanligere at vi ikke hadde innsyn i registrene, men nå er det kun få land vi ikke har innsyn hos. Europa er mer i bevegelse nå enn tidligere, det er mange som forlytter seg mellom landene, derfor skjer det også mange forbedringer og endringer i lovgivningen. Kanskje har vi innsyn hos flere av de nevnte landene allerede i løpet av 2014, sier Assarsson.