Leses nå:

GARDERMOEN: Kan man overføre nordmenns elleville interesse for el-biler til el-sykler? Ja, tror Høyres samferdselspolitiske talskvinne Linda Hofstad Helleland.

- Interessen og bølgen av el-biler i Norge vanvittig og flott. Men nå er det på tide å ta dette videre. Det er et paradoks at el-biler, el-scootere og el-mopeder alle er fritatt for moms og avgifter, men ikke el-sykler, sier Hofstad Helleland til adressa.no

Uten kondomdress

Lørdag formiddag jobbet samferdselsfraksjonen i Høyre hektisk med å samle støtte til en ny, offensiv sykkelstrategi fra Høyre til hele landet.

- Avgiftsfrie el-sykler kan stimulere til å flytte mer av jobbtrafikken fra fire til to hjul. Med el-sykkel vil det være mulig å komme seg på jobb uten treningstøy og kondomdress, sier Helleland.

Ny kultur

Helleland håper og tror at avgiftsfrie el-sykler kan starte en bølge som kan treffe vel så bredt som de superpopulære el-bilene – og påpeker at avgiftsfritaket for en Tesla tilsvarer avgiftsfritak for over hundre el-sykler.

- I bunn for vår sykkelstrategi ligger det at vi egentlig ønsker oss en helt ny sykkelkultur i Norge. I dag er treningsaspektet det rådende når folk velger sykkel som transport til og fra jobb. Vi vil ha bredere grupper enn Birken-gjengen over på sykkel. Både til jobbtransport, men også ellers i hverdagen, sier stortingsrepresentant Helge Orten fra Møre og Romsdal. Selv Birken-syklist, men også han samferdselspolitiker på Stortinget.

Kritisk til sykkelnekt på skolen

Momsfrie el-sykler er bare ett av flere tiltak i det samferdselspolitikerne i Høyre nå håper skal bli partiets nye, nasjonal sykkelstrategi.

Som en del av en større bymiljøpakke vil man at det øke tilretteleggingen, bedre trafikksikkerheten, ha flere sykkelfelt og sykkelveier øke belønningsmidlene for sykkelprosjekter.

- Skal vi som samferdselspolitikere få økt bevilgningene til sykkelveier, er vi avhengig av at flere enn treningssyklistene er brukerne. Barn må kunne sykle til skolen om foreldrene mener det er greit og veien er sikker. I dag nekter mange rektorer barna å sykle, selv om barna er kapable og foreldrene ønsker det. Skal vi få gode vaner, må vi starte når barna er små, sier Hofstad Helleland.

LES OGSÅ : Åpner for garasje-bonanza