Fredag legger regjeringen fram Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2014 til 2023. Rammen for planen er økt med 50 prosent.

- Massiv satsing

– Vi legger nå fram en massiv satsing på enklere, raskere og sikrere transport over hele Norge. Vi satser på miljøvennlig transport i byområdene, effektiv utbygging av de store transportkorridorene som binder landet sammen, og vi legger fram planer for å korte ned reisetid på både vei og jernbane, sier statsminister Jens Stoltenberg (Ap) i en pressemelding i forbindelse framleggingen.

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) sier regjeringen «tar grep som skal sikre at vi får mer igjen for hver samferdselskrone».

– Planleggingstiden skal ned. Store samferdselsprosjekter skal finansieres på en ny måte for å sikre rasjonell gjennomføring, sier Arnstad. Hun vil bygge mer sammenhengende og effektivisere etatene.

311 milliarder av midlene i NTP skal gå til vei, 168 milliarder til jernbane og drøyt 19 milliarder til kystformål.

Bruker 8,2 milliarder på syklister og fotgjengere

Regjeringen vil bruke i alt 8,2 milliarder kroner i årene 2014-2023 på tiltak for syklister og fotgjengere. Det ble klart da Nasjonal transportplan ble lagt fram fredag.

– Med flere syklister i trafikken får vi bedre framkommelighet, mer miljøvennlig transport og bedre folkehelse. Sykkel må bli et naturlig transportvalg for flere enn i dag, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Den økte satsingen betyr at det årlig vil bli brukt i gjennomsnitt 820 millioner kroner til sykkeltiltak, noe som er om lag 400 millioner kroner mer enn en videreføring av nivået i statsbudsjettet for 2013.

I tillegg til bygging av gang- og sykkelveier langs dagens veinett vil slike veier også bli bygget som del av nye og større veiprosjekter og som del av bymiljøavtalene. I enkelte bymiljøavtaler kan denne type tiltak også bli finansiert på annen måte, blant annet ved bompenger.

Regjeringen har som mål at sykkeltrafikkens andel av den samlede persontransporten skal økes fra fire prosent i dag til åtte prosent i løpet av tiårsperioden.

– Samferdselsfinansieringen skal bli forutsigbar

Samferdselsminister Marit Arnstad uttaler at det er dyrt å bygge store samferdselsprosjekter i rykk og napp og lanserte fredag en finansieringsmodell som skal sikre rasjonell bygging på noen prioriterte prosjekter.

Fra nå skal fremdriften i prosjektene bestemme bevilgningene, ikke omvendt – som det har vært en tradisjon for i norsk samferdselspolitikk.

– Uforutsigbar finansiering er et hinder for optimal bruk av samferdselskronene. Dersom anleggsmarkedet ikke har tillit til at prosjekter blir fulgt opp med finansiering, kalkulerer entreprenørene inn en risiko som gjør anleggene dyrere enn nødvendig. Regjeringen har hele tiden vært opptatt av å sikre at prosjekt bygges så effektivt som mulig. På denne måten får vi på plass en etterlengtet forutsigbar finansieringsordning for store samferdselsprosjekter, sier Marit Arnstad (Sp).

Når Stortinget vedtar prosjektet, vedtar de også når prosjektet skal være ferdigstilt.

Stoltenberg: – Den største satsing noensinne

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) kaller Nasjonal transportplan, med en kostnadsramme på 508 milliarder kroner over ti år, den største satstingen på samferdsel noensinne.

– Og den massive satsingen gir resultater. Det bygges mer vei og mer bane, og det satses mer på kollektivtransport enn tidligere, sier statsministeren.

Av det som allerede er oppnådd, trakk statsministeren fram at dødstallene på norske veier har gått kraftig ned.

– Vi er nå på det laveste siden 1950-tallet og er kanskje det landet som har sikrest veier. At det skjer samtidig som vi kjører mer og transporterer mer på vei og bane, er et tegn på at noe går i veldig riktig retning, sier Stoltenberg.

Regjeringen vil halvere antallet omkomne i trafikken

Gjennom økt satsing på midtdelere og flere gang og sykkelveier vil regjeringen halvere antallet omkomne i trafikken innen 2024.

– Regjeringen har en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i transportsektoren. Etappemålet er å halvere tallet på drepte og hardt skadde innen 2024, sier samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) i en pressemelding.

For å nå målet vil regjeringen blant annet bygge 780 kilometer vei med fysiske skiller mellom kjøreretningene, drive holdningsskapende arbeid, intensivere kontrollvirksomheten i trafikken og satse mer på gang- og sykkelveier.

16 milliarder til skredsikring

Regjeringen legger opp til å bruke i alt 16,2 milliarder til skredsikring på riks- og fylkesveier i åra 2014-2023.

– Det har aldri tidligere blitt brukt så mye penger til skredsikring på veiene, sa samferdselsminister Marit Arnstad da Nasjonal transportplan ble presentert fredag.

Midlene er fordelt med 8,7 milliarder kroner til skredsikring på riksveiene, mens 7,5 milliarder kroner er satt av som statlige tilskudd på fylkesveiene.

– For dem som må reise langs skredutsatte veier til arbeid og skole er sikringstiltakene også med på å gjøre hverdagen lettere og tryggere, avslutter Arnstad.