I fjor høst startet Qatar Airways med Dreamliner-flyvninger mellom Oslo Lufthavn Gardermoen og Doha International Airport. Mandag ettermiddag skulle det etter planen gå et Qatar Airways-fly fra Gardermoen klokka 16.10. Ett døgn senere venter passasjerene fortsatt på flyet.
- Det har vært svært frustrerende. Vi har fått ekstremt lite info, sier Oddrun Aunebakk, som skal på én måneds ferie med kjæresten Gøran Bolme.
Norwegian inngår avtaler om tre nye Dreamlinere
Skal på safari
Deres plan var å få ett døgn i Doha, hovedstaden i Qatar, før de reiste videre til Livingstone i Zambia.
- Nå er det døgnet borte, og vi sitter fremdeles her på Gardermoen. Det er irriterende at safari-ferien starter på denne måten, sier Aunebakk.
Paret fra Surnadal måtte etter hvert ta inn på et hotell sent i går kveld, før de måtte tidlig opp for å stå i kø nok en gang på Gardermoen.
- V har ikke fått vite hva som er årsaken til forsinkelsen. Dette var en dårlig start på turen, sier paret.
Norwegians nye Dreamlinere sjekkes for sprekker
Dro 24 timer forsinket
Paret er usikker på om de skal velge Qatar neste gang de skal reise til Midtøsten.
- Hvis de skjerper seg og hvis vi får erstatning, så er det kanskje håp, sier hun.
Klokka 16.00 tirsdag ettermiddag kom det melding om at flyet startet boardingen. Det var akkurat 24 timer senere enn det skulle tatt av fra rullebanen i Norge.
Adressa.no har også snakket med andre reisende som forteller om lite informasjon i løpet av den frustrerende ventetiden.
Teknisk trøbbel
Qatar Airways's Dreamliner har totalt 254 seter, og det var mye som tydet på at det var et ganske fullt fly som skulle av gårde.
- Våre skandinaviske ruter er svært viktige for oss, og jeg er glad for at våre Dreamlinere blir introdusert til Oslo og kan tilby passasjerene et enestående nivå av service og komfort til og fra den norske hovedstaden, sa Akbar Al Baker, Chief Executive Officer i Qatar Airways, da de lanserte Dreamliner-rutene.
Adressa.no har vært i kontakt med Qatar Airways som forteller at det var et teknisk problem med Dreamlineren som skulle forlate Gardermoen i går.
De beklager hendelsen overfor kundene, og forteller at de har gjort sitt beste for å ta vare på dem. Det ble levert ut taxi-, hotell- og matkuponger i løpet av ventetiden.
Flyselskapet ber om at kundene tar kontakt med kundeservice for å få sendt inn sine klager og erstatningskrav.