Onsdag ble det kjent at DNB skal legge ned 59 filialer.

Dermed vil banken kun ha 57 filialer igjen når dette halvåret er ferdig. Dette medfører at 600 mister jobben.

Årsaken til nedleggelsen begrunnes med at kundene ikke bruker filialene i stor grad lenger, fordi de er blitt selvbetjente.

Det skyldes ikke økonomien, ifølge DNB. De gikk nemlig 24 milliarder i pluss i fjor.

Nedenfor kan du se fire grafer som forteller noe om utviklingen og hvordan vi bruker tjenestene til bankene i Norge.

1. Antall filialer halvert på 27 år

1987 var året det var flest bankfilialer i Norge – hele 2177 filialer. Nå er dette mer enn halvert, ved utgangen av 2014 var det 1042 filialer i Norge, ifølge tall bankene selv rapporterer inn til Bankplassregisteret.

Tallene for hvor mange filialer det var ved utgangen av 2015 foreligger ikke ennå, og forventes å være klar i løpet av februar. Tallene forteller heller ikke noe om hvor mange som foreløpig er planlagt nedlagt fremover.

2. Nesten «alle» bruker bank på nett

3,7 millioner nordmenn bruker nettbank, og rundt halvparten av disse, nærmere bestemt 1,9 millioner nordmenn, bruker mobilbank, ifølge Dagligbankundersøkelen 2015, som TNS Gallup utførte for Finans Norge.

Antallet som brukte nettbank økte med 300.000, sammenlignet med en tilsvarende undersøkelse fra året før. Av dem som brukte mobilbanken svarte åtte av ti at de var innom mobilbanken minst en gang i uken, og syv av ti svarte dette om nettbanken. Det er ingen som kun bruker mobilbanken.

Visste du for øvrig at syv av ti alderspensjonister var nettbankbrukere våren 2015? Dette tallet øker fra år til år, viser samme undersøkelse.

3. Vi besøker sjelden banken ...

... men samtidig er de fleste nordmenn innom banken i løpet av året. Kun fem prosent av dem som svarte på Dagligbankundersøkelsen opplyste at de ikke hadde vært i en bankfilial i løpet av det siste året.

Hvis dette er representativt for den generelle adferden vil det si at nærmere én million bankkunder aldri er innom et bankkontor.

Hvis man ser på hvor mange som kun bruker filial, er dette rundt 400.000 bankkunder, ifølge undersøkelsen.

4. Dette gjør vi i banken

Det er en rekke grunner til at man oppsøker banken.

Men hovedårsaken for at de fleste drar til en bankfilial er at de ønsker rådgivning. I Dagligbankundersøkelsen fra 2015 oppga nesten 30 prosent at de hadde vært i banken for å få informasjon og rådgivning. Dette var en økning på ti prosent fra året før.

Ifølge undersøkelsen er sparing og plassering av penger tema for over halvparten av rådgivningssamtalene. Noe færre oppsøker banken for å snakke om lån.

Av andre ting man gjør i banken er å dra dit for å søke om lån, sette inn penger eller ta ut kontanter.

Av de mer sjeldne tingene folk gjør når de oppsøker banken er: valutaveksling (ni prosent), opprette konto (syv prosent), betale regninger (fem prosent), overføre penger (fem prosent), kjøpe forsikring (tre prosent), tømme sparebøsse (to prosent), innløse sjekker (én prosent), kjøpe aksjer (én prosent), gå i bankboks (én prosent) eller følge en venn/slektning (én prosent).