– Det burde ha vært en nasjonal standard for hvordan ansatte i skoler melder avvik og hva som meldes. Når jeg er rundt omkring i kommuner, er det mange forskjellige systemer og rutiner for om og når avvik meldes, sier tillitsvalgt for Utdanningsforbundet i Trøndelag Kai Nilsen til Utdanningsnytt.

I 2021 sendte også fylkeslaget ut en spørreundersøkelse til sine medlemmer i grunnskolene i hele fylket. 43 prosent svarte at de ikke har fått opplæring i hvordan de skal melde avvik, og 42 prosent av lærerne uttrykte at de ikke blir oppfordret til å melde om uønskede hendelser.

Også hovedverneombudet i Utdanningsetaten i Oslo, Dag Martin Vikheim, vil ha et bedre system for å melde avvik.

– Per i dag har ikke Oslo-skolen et avvikssystem eller kvalitetssystem der vold og trusler fra elever rettet mot ansatte kan meldes inn på en enkel, transparent og enhetlig måte, sier Dag Martin Vikheim.

Utdanningsminister Tonje Brenna (Ap) er imidlertid skeptisk til å innføre et nasjonalt system.

– Lærere, skoleledelse og skoleeier bruker allerede mye tid på administrasjon. Det vil alltid være en avveiing av hvor mye kommunene skal være pliktig til å rapportere til staten, sier hun.