- Det er liten risiko for å bli oppdaget og altfor lett å tjene penger på juks og svindel, samtidig som det er små straffer. Dette tiltrekker seg kriminelle, sier Jon Molnes, som leder den nye enheten i Statens vegvesen.

Den nye enheten skal bidra til å forebygge og avdekke samfunnsskadelig og kriminell aktivitet på trafikant- og kjøretøyområdet. De er i etaberingsfasen, og vil være i full drift etter sommeren.

Enheten vil ha et tett samarbeid med politiet, Nav, Arbeidstilsynet, Skatteetaten og Tollvesenet.

Jukser på teoriprøven

En av prioritetene vil være å forhindre at folk jukser på teoriprøver. Det har vært flere oppslag i media rundt dette problemet:

Tidligere i mars avdekket NRK et nettverk på Østlandet som hjelper folk å jukse med teknisk utstyr på teoriprøven.

Mann (30) reiste landet rundt og tok teoriførerprøven for andre

Jukset med videolink og ørepropp

Molnes trekker også fram klassiske eksempler som juks med kilometertelleren, mangelfull reperasjon etter storskader på kjøretøy, å ikke innstallere ny airbag etter at den er utløst og forfalskninger av førerkort og vognkort.

- Lista er lang, sier han.

Les også: Aggregatene tilbys trøndere i hopetall som et røverkjøp til rundt 4000 kroner. Tollverdien er 600 kroner.

Tipsordning

Undersøkelser internt i Norges Bilbransjeforbund viser ifølge Statens vegvesen at nærmere 90 prosent av aktørene i bransjen kjenner til ulovlig og useriøs virksomhet i sitt nærområde.

Det blir sjelden reagert overfor disse, og dagens interne tipsordninger har fungert dårlig.

Vegvesenet håper deres nye tipsordning vil fungere bedre, og ønsker tips om tilfeller der det er grunn til å tro at det foregår juks, svindel og kriminelle handlinger innenfor hele trafikant- og kjøretøyområdet.

Folk kan sende inn sine tips til krimtips@vegvesen.no.

Samle informasjon

Den nye enheten har hovedsete i Tønsberg, og har folk i hver region som er knyttet til avdelingen. De har opprettet en analyseenhet som skal samle inn og systematiserer informasjon. Gruppa kommer ikke til å drive utendørs kontroller.

- Ved å systematisere informasjonen vi allerede har, får vi bedre kunnskap om hvilke utfordringer vi har, og hvilke tiltak vi må iverksette. Målet er at det ikke skal være lett å tjene penger på juks og svindel på trafikant- og kjøretøyområdet, sier Moland.

Jon Molnes skal lede den nye enheten i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen