Nina fra Søreidgrend i Bergen bestilte hodelykt og en bukseklype til kjæresten i september. Hun er lei av at han sykler i mørket til Flesland hver morgen.

Men lykten fra den norske nettsiden Flowsport.no lot vente på seg. De reklamerer med at varen leveres i løpet av en til tre dager.

Ble sint

Etter tre uker sendte 20-åringen et sint brev.

- Hvor lang tid tar det å sende en jævla pakke, spurte jeg. Jeg sa det var for dårlig og ville ha pengene tilbake, forteller hun.

- Angrer du på ordet «jævla»?

- Nei. Jeg er i servicebransjen selv. Uansett hva kunden sier, har kunden rett. Du skal ikke skjelle ut kunden fordi hun vil ha varen hun bestilte for over tre uker siden, sier 20-åringen.

Bannordet kom nemlig i retur - tre ganger. Svaret inneholder også en rekke skrivefeil:

«Takk for en jævla hyggelig mail. Hadde vært fint å vite hvor jævla pakka er sendt feil, og det ævlig vanskelig for oss å sende en faens pakke hvor vi ikke har varene på lager når de bestiller, kundeservice Flowsport.no»

Under meldingen står det «lik oss på Facebook».

- De har også slettet klagen jeg la inn på Facebook, sier Nina.

«Svarer kun på tiltale»

Dagen etter beklaget selskapet at pakken var forsinket, men ikke språkbruken.

«Vi finner oss ikke i og bli bannet opp og ned, det finnes noe som heter normal folkeskikk. Vi svarer kun på tiltale», heter det i meldingen der Nina også får tilbud om å få tilbake pengene.

Det bekrefter daglig leder Thor Nagell ovefor BT.

- Noen ganger blir kundeservice frustrert og svarer med samme ordbruk. Vi skulle aldri svart på den måten, men kunden bør også fremstå med høflighet, sier Nagell.

Får lykten gratis

Han sier forsinkelsen skyldes at varene ikke fantes på lager, og at det har tatt tid å få dem fra underleverandørene.

Nagell sier at Nina har fått kreditert beløpet hun har betalt, og at hun kan hente ut sykkellykten og få tilbake pengene.

- Med andre ord får hun lykten gratis?

- Ja, det kaller jeg kundebehandling, sier Nagell.

Pakken skal nå ligge på et postkontor i Bergen. Bukseklypen derimot anser selskapet som avbestilt.

Forbrukerrådet sier at de ikke har fått noen henvendelser på Flowsport, som holder til i Øyer. Flowsport registrert som et NUF, det vil si en norsk filial av et utenlandsregistrert selskap.

Firmaet er ifølge Nagell en del av engelsk selskap som også har planer om å utvide til Sverige og Danmark i nær fremtid.