Avgjørelsen om reklamekutt omfatter også alle Telenors datterselskaper, melder NRK.

– Dette kommer som en konsekvens av at nedslagsfeltet til TV-kanalene er så dramatisk forandret i løpet av de dagene som er gått nå, sier Kenneth Tjønndal Pettersen – som er kommunikasjonsdirektør i Canal Digital, men uttaler seg på vegne av Telenor-konsernet.

– Treffer ikke målgruppene

– Vi treffer ikke målgruppene som vi tidligere gjorde, derfor må vi gå til det skrittet at vi trekker reklamen fra MAX, TVNorge og de andre Discovery-kanalene, fortsetter han.

Samtidig avviser kommunikasjonsdirektøren at Telenor bruker reklamebudsjettet som et pressmiddel i forhandlingene.

Det var ved midnatt natt til mandag at kanalpakken til Discovery forsvant for kabel- og satellittkunder hos Canal Digital og Viasat. Det skjedde etter at partene ikke klarte å bli enige om en ny avtale.

Ledelsen i SBS Discovery har ikke ønsket å kommentere saken overfor NRK.

– Forbrukeren blir gissel

Forbrukerrådet melder om en rekke henvendelser fra folk som ønsker å skifte leverandør. Og selv om Canal Digital på sine nettsider sier at dette nå er mulig, er det enklere sagt enn gjort, ifølge rådet.

– Den pågående krangelen mellom Canal Digital og Discovery, hvor nok en gang forbrukeren blir holdt som gissel, avdekker fundamentale problemer med dagens TV- og bredbåndsmarked. Akkurat nå står over to millioner nordmenn uten det tilbudet de har betalt for, uttaler Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester.

Han mener et av hovedproblemene er manglende konkurranse i TV- og bredbåndsmarkedet. Som regel er det bare én kabel inn i hvert hus, og den eies av én leverandør som nekter andre å levere tjenester på den.