Les også: Hever godsvognene torsdag morgen

Jernbaneavdelingen i Havarikommisjonen for transport har den siste tiden hatt flere hendelser til etterforskning der CargoNet er part i jernbaneuhell: I minst fire av de 10 pågående undersøkelsessakene etter jernbaneuhell her til lands, er CargoNet part i uhellet. Det bekrefter avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i Statens havarikommisjon for transport til Adresseavisen.

– Det gjelder Sjursøya, ett tilfelle på Brattøra i Trondheim, et på Rørosbanen og en avsporing ved Halden, sier Kurt A. Olsen.

Ulykke i Trondheim

Det nest siste CargoNet-uhellet skjedde natt til 28. januar i år i Trondheim. Et togsett fra CargoNet braste gjennom endebutten på jernbanesporet på Brattøra, meide ned et stålgjerde, trillet over rundkjøringen ved den nye Pirbrua og stoppet først 12 meter inne i et lager. Til alt hell ble ingen skadd. Havarikommisjonens foreløpige funn, tyder på at en teknisk feil ved loket gjorde at motoren overstyrte bremsene på togsettet.

Les også: Løpsk tog krasjet i lager

Les også: To tog kolliderte på Rørosbanen

Kvelden 17. desember i fjor støtte et persontog og et tømmertog fra CargoNet sammen på Rørosbanen, nord for Koppang stasjon. Togene kjørte i hvert sitt spor ut fra stasjonsområdet og i samme retning. Da de to sporene ble ett, oppsto en sidekollisjon. Hendelsen resulterte ikke i personskader.

Senhøsten i fjor sporet et godstog fra CargoNet av ved Halden.

– Vi er i gang med undersøkelser av alle disse sakene, sier Kurt A. Olsen. Ifølge avdelingslederen i Havarikommisjonen er det ingen direkte likhetstrekk mellom hendelsene.

– Men vi vil se om det er forhold rundt disse og andre ulykker som kan være relevant å sjekke ut i forhold til den siste ulykken, sier Olsen.

Sjekker gamle uhell

– Er CargoNet overrepresentert i forhold til uhell og ulykker på jernbanen?

– Nei. De er et stort selskap og har mange transportoppdrag. Vi har ikke grunnlag for å si at de er mer usikre enn andre togselskap i Norge, på ingen måte, sier Kurt A. Olsen.

For avdelingsdirektøren i Havarikommisjonen var det i går kveld en gåte at bremsene ikke slo inn på de 16 godsvognene som begynte på trille fra Alnabru.

– Det skjer fra tid til annen at et tog deler seg. Da går bremsene på. Men hvorfor bremsene ikke har gått på i dette tilfellet, må vi få klarhet i, sier Olsen.

– Er Brattøra-uhellet spesielt interessant i forhold til denne saken?

– Det får vi se. Vi vil sammenholde sakene å sjekke om det er noe som er relevant, eller om det er noe vi kan utelukke, sier Olsen. Han ser allikevel klare forskjeller mellom de to hendelsene; på Brattøra tyder undersøkelser på at lokets motor overstyrte bremsene på togsettet. Togsettet fra Alnabru til Sjursøya besto bare av vogner uten drivkraft.

- En forferdelig dag

I går kveld ble det på TV 2 antydet at parkeringsbremsene på vognsettet på Alnabru kan ha vært frakoblet, og at ulykken kan ha skyldtes menneskelig svikt.

– Hva sier prosedyrene om parkering av vogner?

– Det er noe vi kommer sjekke. Blant annet vil vi gå inn i CargoNet sitt system for sikkerhetsstyring, sier Kurt A. Olsen.

Les også: Dundret avgårde i 100 km/t

Pressekontakt i CargoNet, Bjarne I. Wist, har følgende kommentar på at deres materiell har vært innblandet i fire uhell på kort tid:

– Det har jeg ingen kommentar til, og vil ikke spekulere i eventuell sammenheng med andre hendelser. Vi bistår havarikommisjonen. Den siste hendelsen er dypt tragisk. Våre tanker går til etterlatte og skadde. Det har vært en forferdelig dag, sier Bjarne I. Wist i CargoNet.

Natt til 28. januar braste et togsett fra CargoNet gjennom endebutten på jernbanesporet på Brattøra i Trondheim. Foto: KJELL A. OLSEN
Godstoget fra CargoNet skal ha startet å rulle fra togterminalen på Alnabru før det raste ned mot Sjursøya onsdag ettermiddag. Foto: SCANPIX