Babyverden.no publiserte en egenreklame på sin Facebook-side 4.januar med følgende tekst:

«Hei Mamma! Jeg vet du mest sannsylig aldri kommer til å kunne bruke bikini igjen, men JEG lover deg, jeg er verdt det!»

«Dummeste jeg har hørt»

Reaksjonene lot ikke vente på seg i kommentarfeltet, skriver Aftenbladet.no.

«KOR DUM KAN MAN BLI !!!! Skjerp dokk!!! Skal man ikke kan bruke bikini for at man får barn ????? Med slike holdninger skal man ikke få barn!!!!!!.» skriver en.

«Det er det dummeste jeg har hørt!!!! Har født 2 barn og kroppen min er ikke ødelagt!!! Dette gjelder vel heller de som velger å gi blaffen i seg selv, og spise hamburger til frokost, lunsj og middag! Trener regelmessig, og kroppen har aldri vært strammere! Det er vel helt hva man gjør det til..,» skriver en annen.

«Morsomt? Definitivt ikke»

«Hvorfor i alle dager skal en ikke kunne bruke bikini fordi en har fått barn?!» spør en.

«Ja, hvorfor skal æ ikke kunne det?? Nå ble æ provosert...,» sier en annen.

«Jeg har fått 2 barn og ser like bra ut i bikini nå som før,» sier en.

«Dette bildet synes jeg dere burde holde dere for gode til å poste. Ikke fordi noen er hårsåre, men fordi d går inn som en del av helheten av hvilke signaler som gis til kvinner som ikke føler de er «perfekte». Jeg har møtt mange som tror nettopp d, at de aldri kan gå i bikini mer, fordi de har spor etter gjennomgåtte svangerskap. Humor? Kanskje d.. Morsomt? Definitivt ikke.»

Andre så humor i reklamen.

«Pass på blodtrykket nå! Se humoren, for det er som kjent et fåtall av mennesker som slipper unna en graviditet uten strekkmerker. Jeg ser sjøl ut som et oppripa kadaver, men kan da ikke klandre unga for at jeg sjøl valgte å gjennomføre graviditetene! »

– Ubetenksomt og ganske drøyt

– De har nok tenkt at de er på lag med leserne og at de snakker til venner, men det de faktisk ytrer er i beste fall ubetenksomt og ganske drøyt, mener Elin Minde, kreatør og art director i reklamebyrået Fasett.

Hun mener også at budskapet faller totalt gjennom.

– At en ikke kan gå i bikini er en overdrivelse som ikke engang stemmer. De fleste ser helt like ut etter en fødsel, sier hun.

– Menneskesynet som skinner gjennom, er noe mange vil avvise.

– Hva slags menneskesyn er det?

– At hvis du ikke er helt korrekt, kan du ikke gå i bikini eller at utseendet skal påvirke om man skal få barn. Dette kan nok oppleves som vondt og er en sårbar tematikk for denne gruppen, sier hun.

Saken har fått svært mange likes og er delt over 2000 ganger på Facebook.

– Dette sier litt om styrken til og faren ved sosiale medier, og hva som skjer når det går litt for fort. Hvis du har laget 500 gjennomtenkte annonser og så lager en som er lite gjennomtenkt, er det den som får mest oppmerksomhet, sier hun.

– Burde ikke vært publisert

Sjefredaktør Karine Næss Frafjord i Sandviks forlag (som driver Babyverden), sier at egenannonsen ikke representerer det Babyverden står for.

– Den burde ikke vært publisert. Vi mener ikke at mødre ikke skal gå i bikini. Alle mammakropper er flotte, og alle skal kunne gå i bikini, sier hun.

– Hvordan kan den ha blitt laget da?

– Det er ikke redaksjonelt laget og det er ikke godkjent av meg. Det burde ikke gått gjennom. Fordi det ble en debatt på Facebook, lot vi den stå. Det ble en god debatt utav det, og vi må stå i debatten. Det var et forsøk på humor som slo helt feil. Vi har lagt oss helt flate når vi har fått henvendelser om dette, sier Næss Frafjord.

– Forstår du at folk blir provosert?

– Ja, jeg gjør det. Kropp er noe alle er opptatt av, og det er sårbart. Vi ønsker på ingen måte å nøre opp under et kroppsideal. Vi er opptatt av at kvinner skal føde og amme. Kvinnekroppen er flott uanset. Selv er jeg veldig stolt av mine strekkmerker, de viser at jeg har født to barn, sier hun.