Stein Kristiansens spillefilmdebut «Mannen som elsket Yngve» vant prisene årets kinofilm, årets barne- og ungdomsfilm og beste regi under Amanda-showet. Foto: MOTLYS/SANDREW METRONOME NORGE

Det var ingen sensasjoner blant lørdagens Amanda-vinnere. Aldri har det vært delt ut flere priser og aldri har prisbuketten lignet mer på den som deles ut i Kosmoramas Kanonpris-show. Sånn sett var det litt overraskende at det ikke var mer overlapping av prisvinnere. I utdelingen i Trondheim i vår var det "O'Horten", «Tatt av kvinnen» og «Blodsbånd» som dominerte vinnerlista. Av disse var det bare "O Horten" som fikk Amanda-priser, mens de andre to knapt var nominert.

Det er ikke veldig mye å si på at årets Amanda-jury i flere tilfeller valgte å prise ungt talent framfor solid erfaring, selv om det gikk litt ut over en av de mest særpregede filmene, «O' Horten». At Stein Kristiansens spillefilmdebut «Mannen som elsket Yngve» fikk pris både for årets kinofilm, årets barne- og ungdomsfilm og beste regi, samtidig som filmen har fått et stort publikum, er en bemerkelsesverdig start på karrieren for en nyutdannet regissør.

Når man først valgte å prise erfaring, var det betimelig med pokal til Espen Skjønberg for hans innsats som sjåfør med bind for øynene i «O Horten». At to av norsk films beste fagfolk, fotograf Philip Øgaard og scenograf Karl Juliusson fikk pris for sitt arbeid i «Kautokeino-opprøret» er det heller ikke noe å si på. Ei heller at prisen for beste kvinnelige hovedrolle gikk til en "kissnödig" Anni-Kristiina Juuso for samme film - en av sørgelig få gode kvinnelige hovedroller i norsk film det siste året.

Sett med trønderske øyne er det grunn til å glede seg over pris til regissør Håvard Bustnes og produsent Dag Hoel for Faction Film AS for den første kinofilmen til Bustnes, «Blod & Ære» som har førpremiere i Trondheim i helga og kommer opp på kino over hele landet fredag. Filmen om Team Klemetsen er en verdig vinner i en av klassene med sterkest konkurranse, nemlig dokumentarklassen. En kategori hvor produksjonsselskapet i Trondheim hadde to av tre nominerte.

Det nærmeste utdelingen kom en overraskelse, var sannsynligvis manusprisen til «Varg Veum - Falne Engler», men i en filmserie som ikke har utmerket seg med gode manus, er den tross alt blant de bedre. Beste mannlig skuespiller til Trond Espen Seim er for så vidt greit nok, men at Baard Owe ikke en gang ble nominert for «O'Horten» er vanskelig å forstå.

Ærespris til Knut Erik Jensen er det lite å si på, selv om slike priser sjelden går til regissører som har en ny film klar for lansering. Etter at Kanonprisen har framstått som en yngre og mer rocka filmprisutdeling enn Amanda, så framsto Amanda i en litt yngre og friskere utgave enn vanlig på lørdag, selv om utvidelsen av antall priser gjør det enda vanskeligere å få god tv ut av det.

Dokumentaren om Team Klemetsen, «Blod & ære» vant prisen for beste dokumentar. Foto: BJØRN DELEBEKK