- Det gikk fort ved 12-tiden i dag, opplyser Aage Storvik, leder i Mellemverftet Fartøyvernforening.

Kun det hvite presenningstaket stikker opp av sjøen inne i Vågen. «Rjånes» står på bunn mellom brannsprøyta «Slukk II» og skøyta «Sill Senior». Disse båtene ble ikke påført skader.

Ferja som ble bygget i 1936 i Kristiansund, var i dårlig stand. Nordmøre Museum har forsøkt å få til et opphoggingsprosjekt for ferja etter at det ble avklart med eieren Norsk Vegmuseum at den ikke kunne restaureres. Riksantikvaren ønsket ikke å støtte prosjektet med planlagt destruksjon av skroget.

- Det blir en betydelig jobb å få ferja opp, sier Douglas Wilmot, som er slippmester ved Mellemverftet for Nordmøre Museum.

Konservator Sverre Johan Svendsen varslet eieren ved vegmuseet på Lillehammer om forliset. Bilferja «Rjånes» var en svært moderne ferje for sin tid. 54 fot lang, 16,5 fot bredde og 7,8 fot dyptgående var den stor, og bilene kunne kjøre inn og ut av dekk, ikke bli plassert på tvers som var svært vanlig med de første ferjene på 1930-tallet, som var ombygde lektere, skøyter eller kuttere.

Mye samferdselshistorie vil forsvinne om bilferja «Rjånes» går tapt.

Bare det hvite presenningstaket stikker opp av sjøen. Foto: HELGE HEGERBERG