Fartøyet forlot Kristiansund havn fredag. Eieren er Norsk Metallretur. De kjøpte båten for ei krone og med formål å hugge den opp.

Miljøet rundt båtsamlingen i Frengen nådde ikke frem med sitt ønske om å overta "Borgenes II". En gruppe med Olaf T. Engvig i spissen fikk ikke støtte hos vernemyndighetene til å overta "Borgenes II".

Godt vær åpnet for slep nordover

Nå er den under slep på sin siste reis i Trondheimsleia.

Planen var at "Borgenes II" skulle hugges opp ved anlegget til Umoe Sterkoder i Kristiansund, men det ble endring i planene på grunn av miljøhensyn til naboene, og det gode høstværet ga en åpning for sikkert slep.

Den første "Borgenes" var Norges eneste tråler i 1930-årene. Fartøyet ble rekvirert av den tyske krigsmakten, og den forliste ved Langholmene utenfor Tustna 5. desember 1940.

"Califf" som erstatningsskip

"Borgenes II" var et canadisk erstatningsskip som opprinnelig het "Califf", og det er dette skroget som nå er på vei til hugging. Skipet fungerte fra 1942 som en av 145 eskortetrålere i den allierte marinen.

"Califf" var en av de 16 båtene som ble kalt "Western Isles Trawlers". Skipet ble kjøpt til Kristiansund for 210 000 kroner i 1947 av rederiet A/S Heinsa. Etter dette ble "Borgenes II" igjen brukt som sidetråler med en besetning på 32 menn.

Et skip med mange liv

I 1973 gikk båten i permanent opplag. Olaf T. Engvig forsøkte å redde skipet også den gang, og hadde den i Trondheim frem til 1996, men prosjektet mislyktes. Båten ble oppgitt og sendt til opphugging.

Entusiaster i Kristiansund fikk hentet "Borgenes II" tilbake. Riksantikvaren bevilget litt årlig støtte, men det store restaureringsprosjektet kunne ikke startes opp uten flere titalls millioner kroner. En venneforening har arbeidet med båten de siste 16 årene, og måtte gi opp prosjektet.

To historiske bøker er skrevet

Fredag gikk den ut av Kristiansund havn for aller siste gang. Den som møter skipet i leia i kveld, kan ta av seg lua og hilse til Norges aller første trålerprosjekt (150 fot lang), bygget i Ontario i Canada, og med både krigshistorie og sivil trafikk som det er historisk sus over.

Prosessen med "Borgenes II" har ført til at det finnes to historiske bøker om trålfiske og sidetrålerepoken på Nordmøre. Historiene er dokumentert, og i dag er det ingen trålere igjen her i regionen.