I dét beredskapsskipet Ocean Sky skulle slepe brannskadde Akademik Lazarev mot Kristiansund, røk slepet.

Dermed drev skipet fritt på Haltenbanken, i et område med mange plattformer.

Saktegående redningsbåt

Uten noen kabel ombord drev det 1 319 tonn tunge skipet direkte mot Draugenplattformen, som da lå tjue nautiske mil unna.

Taubåten Waterman la ut fra Kristiansund for å forsøke å få en kabel ombord i skipet og få henne trygt til land. Det var imidlertid usikkert om taubåten ville kunne ta igjen det brannskadde skipet.

- Jeg kan ikke svare på om det er mulig for Waterman å ta igjen Akademik Lazarev, for taubåten er en saktegående båt. Men vi håper og tror at dette skal gå bra.

Det sa Johan Mansåker ved Hovedredningssentralen (HRS) i Sør-Norge til adressa.no i en tidlig fase.

Klar til evakuering

- Et skip i drift blir ansett som en svært alvorlig situasjon for en plattform. Shell er nå i beredskap, klar til å evakuere Draugenplattformen dersom skipet kommer for nære.

Det sa Terje Jonassen, informasjonssjef i Norske Shell, til adressa.no.

Han uttalte at selskapet holdt nøye øye med situasjonen, men påpkte at det skulle være mulig å styre skipet unna plattformen dersom det kommer for nærme.

Det er også flere plattformer på Haltenbanken som etter hvert kunne kommet i en risikosone dersom man ikke hadde fått kontroll på det drivende skipet.

Slep ombord

Klokka 13 melder Mansåker at situasjonen er under kontroll.

- Det var Ocean Sky som etter hvert fikk et slep ombord i skipet. Nå beveger de seg sakte sørover igjen.

Mansåker beskriver forholdene som vanskelige.

- Det var en krevende jobb å få slepet på plass i Akademik Lazarev igjen. Det er tøffe forhold der ute, med høye bølger, mye vind og snøbyger, sier han.

Skipet Akademik Lazarev ble skadd i brann og driver nå på Haltenbanken.
Draugen står på ett ben og er nå satt i beredskap for eventuell evakuering. Foto: Statoil
Skipet Akademik Lazarev, som ble skadd i brann, driver nå på Haltenbaken. Draugenplattformen kan ligge i faresonen. Foto: montasje