Det var en imponerende bragd å heve skroget og få den opp på en slipp ved fartøyvernsenteret Mellemværftet. Ved hjelp av ti plastbeholdere med luft og ei høy flo på 236 centimeter klarte slippmester Douglas Wilmot å buksere 70 tonn på trygg grunn.
«Flott stykke arbeid»
- Dette har Douglas all ære av. Et flott stykke arbeid, sier konservator Sverre Johan Svendsen ved Nordmøre Museum.
- Små marginer med denne jobben. Vi kunne ikke vite på forhånd om vi skulle lykkes. Det var spennende. Nå er jeg bare lettet, sier Douglas Wilmot. Han var litt i tvil underveis om landsettingen ville gå bra. Til slutt klaffet det som var planlagt.
Små skritt i hevingen
Metoden Wilmot brukte var enkel. Ved hjelp av dykkeren Roger Brunsvik ble det montert kanner med luft som kunne gi oppdrift. Bare fire stykker var nok til å få skroget opp fra bunnen og til vannlinjen. Deretter ble det satt på seks til for å heve ytterligere til transport og opptrekk på slippvogna.
Etter hvert som skroget løftet seg med opptrekk, ble flyteelementene koblet fra. Med små skritt gikk det helt perfekt.
En lekkasje i hekken av skroget var trolig hovedårsaken til forliset 1. desember i fjor.
Har en unik historie
Ferja «Rjånes» (tidligere «Voldaferja») har en unik historie og et meget spesielt skrog fra Vestnes i Romsdal. Fartøyet har ikke gjennomgått mange endringer siden det ble bygget i 1936 av den dyktige tømreren Einar Helland.
Den første motoren var en tosylindret «Gideon» på 50 hestekrefter. Den 35 tonn tunge ferja gikk i åtte knops fart. I 1941 ble det satt inn en «Volda», ensylindret, og den motoren er tatt vare på.
Eier av ferja er Norsk Vegmuseum ved Lillehammer. Flere ganger har et restaureringsprosjekt vært på beddingen, men er nå endelig forlatt. Fartøyet vil bli demontert, men det skjer først når en dokumentasjon er gjennomført. «Rjånes» har skipstekniske detaljer som interesserer fartøyvernere.