Med eller uten smør er årets høytid over for denne gang. Like før jul ble smørmangelen så stor i Norge at nordmenn vandret over til grenselandet på smørturer.

For å sitere Coop Extras butikksjef, Henrik Weile i Adresseavisen 1. desember i fjor: «Smør er ikke livsviktig, men smør til jul er viktig!» TV2-nyhetene kunne berette 9. desember om rene smørhysteriet i Oslo og i Kristiansand da dansk nødhjelp med 5000 pakker smør ble delt ut til titalls smørhungrige nordmenn.

Jeg opplever ofte hamstring hver gang jeg er på besøk i Ghana. Men der nede er gass og vann livsviktig, ikke bare til jul, men året rundt. Elektrisk strøm er såpass dyrt for folk flest at gass er det eneste alternativet! Det er ikke uvanlig med hamstring av gass hvis det er noe som tyder på at det kan bli mangel på gass. Også vanntankene fylles ofte opp når vannmangel truer.

Den første tiden jeg bodde i Norge, oppdaget jeg ganske raskt at prisnivået var høyere enn det jeg var vant til. Min omgangskrets sørget derfor for å gi meg en rask innføring i hvilke butikker jeg burde oppsøke for daglige innkjøp. Jeg erfarte fort at en rekke butikker som EPA, Lavpris, Rema 1000, som til stadighet kuttet prisene og ikke minst Bunnpris, som lovet å sende prisene til bunns! I Ravnkloa var det mulig å kjøpe billig fersk fisk til en overkommelig pris.

Samtidig med at innføringen av norsk og samfunnskunnskap pågikk på skolebenken var det altså full opplæring innenfor handelsstanden. Begrepene «salg» og «tilbud» ble først fanget opp. «Førstemann til mølla», «løp og kjøp», «røverkjøp» og «kupp» tok tid å lære. Begrepet «kupp» gav meg dårlig assosiasjoner, først og fremst fordi Ghana ble et offer for mange statskupp fra de militære på 70- og 80-tallet.

Som de fleste nordmenn lærte jeg sakte, men sikkert kunsten å følge godt med. Jeg erfarte prinsippet om «førstemann til mølla» da jeg en kald novemberdag i fjor dro til Coop Obs Bygg sine lokaler, på Lade, i håp om å skaffe meg ved. En skulle tro at atten favn ved, fordelt på tjueto paller var nok for alle de frammøtte. Men, nei da, det hele utviklet seg til ville tilstander, vi som kom sist, hadde ikke en sjanse. Det var få «trege trøndere» på Obs denne kvelden, og de som var frempå, fikk med seg ved hjem. Jeg dro hjem kaldere enn da jeg kom til Lade! Og uten ved!

Like før jul, nærmere bestemt den 12. november 2011 skulle en Shell-stasjon markere åpningen av et nytt vaskeanlegg i Bilbyen på Sluppen i Trondheim. Med en literpris på 4,80 kroner på diesel, var tilbudet for godt til å være sant. Dette kunne ikke være noe annet enn et røverkjøp! Selv om tilbudet var begrenset mellom klokken 11.00 og 12.00 var det flere av oss som fant veien dit. Jeg ble forundret da jeg oppdaget at flere kunder hadde med seg ekstra tanker! Flere hadde sikkert planer om å fylle opp så mye som mulig. Med andre ord, kundene kom fullt forberedt for å hamstre drivstoff!

Jeg merket ganske fort at det hele utviklet seg til amper stemning før salget faktisk kom i gang. Stemningen kunne ligne matutdelingssituasjoner i flyktningleire. På en måte så var det forståelig også; tenk deg å kjøre helt fra Hitra eller Selbu, og ende opp med å måtte kjøre hjem uten full tank! Og attpåtil kanskje måtte betale full pris for drivstoffet en trenger for å komme seg hjem igjen? Det tok ikke lang tid før vi oppdaget at tiden rant ut og at de fleste faktisk endte opp med å kjøre hjem uten full tank. Selv om vi var fullstendig klar over hva vi gikk til, var selvsagt skuffelsen stor. Svært mange ble sinte over de begrensningene Shell oppgav. Den gode helgefølelsen forsvant for mange.

Det som er så bra i Norge i motsetning til mange andre land er at slike tilbud som er for gode til å være sanne, og som fører til at kamp om å sikre seg tilbudsvaren, ofte er basert på «førstemann-til-mølla»-prinsippet. Med andre ord; det gjøres ingen forskjell mellom Jørgen Hattemaker og kong Salomo i jungelen av ulike «løp-og-kjøp»-tilbud. I disse dager er romjulssalget i full gang. Begreper som «kjøp nå - betal til høsten», «partivarekjøp» og «kvalitetssalg» er de aller fleste klar for nye erobringer!

 b-danya@online.no