Tirsdag ble den nye kontrollhallen med grav åpnet ved vekta på E6 i Verdal. Torodd Østerås, seksjonssjef ved trafikant og kjøretøy-avdelingen i Statens vegvesen Nord-Trøndelag mener dette er den mest avanserte kontrollhallen i Nord-Trøndelag.

- Dette er en inspeksjonshall som er spesielt tilpasset kontroll av tunge kjøretøy. Her kan vi gjort bremseprøve, slitasjetest og en grundig kontroll av rammekonstruksjonen siden det er en grav i hallen, sier han til Adresseavisen.

- Får undersøke understell

Slitasjetesten vil kunne avdekke om det er noen problem med fjæring, styring, hjuloppheng og akslinger.

- Det vil være en stor fordel at vi kan komme under kjøretøyet. Mange kjøretøy kan ved første øyekast se bra ut, men det er først når vi kommer under og kan undersøke rammekonstruksjonen at vi kan avsløre sprekker for eksempel. Det er en feil som kan bli katastrofal, sier Østerås.

Bortsett fra Sandmoen i Trondheim er det ingen annen tilsvarende inspeksjonshall i Trøndelag. Hallen har kostet sju millioner kroner, men Østerås mener det er verdt hver ei krone.

- Dette er et veldig effektivt trafikksikkerhetstiltak. I publikums øyne så er det mange som synes at et vogntog med dårlige bremser eller elendige dekk er selve skrekken. Både Tollvesenet og politiet kan bruke hallen selv om vi ikke er der. Så det er flere som nyter godt av denne, sier Østerås fornøyd.

LES MER (PLUSS): Radikal forbedring hos østeuropeiske vogntog - klar forverring hos norske

- Strategisk plassering

Kontrollhallen befinner seg like i nærheten av E6 og fylkesvei 72 som går over til Sverige.

- Plasseringen av hallen er strategisk. Her får vi sjekket alle vogntog som kjører på langs i landet, og dessuten alle som kommer inn og ut av Sverige, forklarer han.

Dessuten vil hallen bidra til en mer grundig jobb. Inspektørene kan undersøke vogntoget i ro og mak, uten å tenke over værforhold.

- Våre ansatte blir skjermet mot naturkreftene, og da blir undersøkelsen grundigere. Målet er å få luket ut de verste vogntogene på en mer effektiv måte, mener han.

Kan også undersøke personbil

Østerås tror også at vogntogkontrollene vil kunne avdekke potensielle katastrofer på et tidligere tidspunkt.

- Vi håper at vi avslører feil og mangler før det faktisk skjer noe galt. Dessuten kan hallen brukes til personbilkontroll. Før har vi måttet leie oss inn på private bilverksted når vi har gjort en grundig kontroll av en personbil, forklarer seksjonssjefen.

Statens vegvesen benytter også et kamerasystem for automatisk skiltgjenkjenning. Dette såkalte ANPR-systemet gir beskjed om hvilke kjøretøy som er begjært avregistrert.

- Vi har et kamera som står permanent langs E6 i Verdal, og så lenge det er folk på kontrollstasjonen, vil man kunne bruke det. Det ble installert i slutten av 2014. Det gir meget målrettet kontroll, forklarer Østerås.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Verdalsordfører Bjørn Iversen og Torodd Østerås i Statens vegvesen inspiserte den nye kontrollhallen i Verdal tirsdag. Foto: LEIF ARNE HOLME
Ordfører Bjørn Iversen var til stede og klippet snora i kontrollhallen. Foto: LEIF ARNE HOLME
Politiet og Tollvesenet kan også bruke hallen dersom de har behov. Foto: LEIF ARNE HOLME
Fagleder Trine Giskås i uteseksjonen ved Statens vegvesen og sjåfør Johan Friberg gir hverandre en kollegial klem etter at sistnevnte fikk vite at alt var i skjønneste orden med vogntoget. Foto: LEIF ARNE HOLME
Det første vogntoget som kom kjørende inn i den nye kontrollhallen hadde alt på stell. Foto: LEIF ARNE HOLME
Torodd Østerås, seksjonssjef i Statens vegvesen, er strålende fornøyd med denne grava som gir inspektørene bedre muligheter til å avdekke feil ved rammekonstruksjonen på vogntogene. Foto: LEIF ARNE HOLME