I Verdal skriver de ut 2000 pass før sommeren

- Vi prøver å minne folk på at det er lurt å komme tidligere, men det virker som det er vanskelig, sier Marit Heistad, funksjonsleder ved Verdal lensmannskontor.

Mange er sent ute med å skaffe seg pass, og pågangen er stor før sommeren. For de aller tregeste blir nødpass løsningen. Foto: ntb scanpix

Saken oppdateres.

- Nå er det verste passrushet over. Det er mulig å bestille time for å få nytt pass, i hvert fall her på Innherred, sier Marit Heistad, funksjonsleder ved Verdal lensmannskontor.

Hun forteller om stor pågang for pass i månedene før sommeren.

- Verst er det fra påske til sankthans. I mai og juni skriver vi ut 2000 pass ved lensmannskontoret.

LES OGSÅ: Folk som mister pass ofte kan nektes nytt pass

- Lurt å komme tidligere

Heistad sier at pågangen er lik tidligere år, men at det generelt øker jevnt fra år til år fordi folk reiser mer.

- Det er klassisk at folk kommer for å ordne nytt pass rett før de skal ut og reise. Vi prøver å minne folk på at det er lurt å komme tidligere, men det virker som det er vanskelig, sier hun.

Hun forteller at de lager 5000 pass hvert år.

- 2000 pass utgjør dermed en rimelig stor andel.

LES OGSÅ: Tidligere i år hadde Trondheim lengst ventetid for å få nytt pass av de norske storbyene

Flere ringer om nødpass på forhånd

I fjor var det stor økning i antallet utskrevne nødpass blant norske passasjerer. Situasjonen i år er mye den samme, og ved Trondheim lufthavn Værnes er pågangen for nødpass størst i sommermånedene.

- Det er en gjenganger hvert år. Folk oppdager ikke at de mangler pass før de pakker til ferien og er klare for å reise, forteller Tore Sparby, lensmann ved Trondheim lufthavn lensmannskontor.

Tallene i år viser en liten nedgang. Sparby tror det skyldes at folk er mer bevisste på situasjonen. De har forsøkt å informere om at folk ikke kan forvente å få nødpass på dagen dersom de møter opp uten avtale.

- Jeg synes generelt folk har blitt flinkere til å ringe og avtale på forhånd. Da har vi mulighet til å avtale et tidspunkt hvor vi vet at vi har kapasitet til å betjene folk, sier Sparby.

LES OGSÅ: Nye regler for nødpass i Trondheim og på Værnes: Politiet kan ikke lenger garantere deg hjelp på flyplassen

Utvider åpningstiden for å betjene flest mulig

- Vi har også informert alle omkringliggende lensmannskontor om at de ikke skal si til sine innbyggere at de bare kan møte opp og fikse nødpass på flyplassen.

Lensmannskontorene kan skrive ut nødpass selv, slik at ikke hele belastningen havner på flyplassen. Han opplever at de lokale lensmannskontorene gjør mye for å ta unna en del av henvendelsene selv.

- I Stjørdal har de for eksempel utvidede åpningstider for å betjene flest mulig.

Sparby sier de vil være behjelpelige slik at folk får dratt på ferie, men mener det er unødvendig at henvendelsene hoper seg opp på sommerstid.

- Flere burde tenke på å fikse nytt pass før ferieturen er like rundt hjørnet. Det skal være gode grunner for å få utskrevet nødpass, og en forglemmelse er i utgangspunktet ikke det.

Følg Adresseavisen på  Facebook,   Instagram  og  Twitter

Lensmann Tore Sparby på Trondheim lufthavn lensmannskontor mener folk har blitt flinkere å avtale time for å ordne nødpass på forhånd.
(Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix)

Lensmann Tore Sparby på Trondheim lufthavn lensmannskontor mener folk har blitt flinkere å avtale time for å ordne nødpass på forhånd. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Utforsk tema:
Vis debatt
comments powered by Disqus

Trykk her for debattregler

Gikk du glipp av disse?