Foto: IVAR MØLKSNES

Flertallet tviler på en rekke av de konklusjonene som Norconsult har kommet med i sin rapport om fremtidige investeringsbehov for trikken.

Sikkerhetsrisiko

I forrige uke kom rapporten politikerne har bestilt som skulle gi svar på hva det ville koste å drive trikken de neste 30 årene. Rapporten fra Norconsult slo fast at etterslepet på investeringer på Gråkallbanen var på 89,3 millioner kroner og at behovet for oppgradering og nyinvesteringer var på 90 millioner frem til 2025. I tillegg pekte rapporten blant annet på at forholdene ved Gråkallbanen utgjør en uakseptabel sikkerhetsrisiko, særlig med tanke på tilstanden til flere av holdeplassene.

Kommunalråd Geir Waage (Ap) sier at det er flere opplysninger i rapporten som de rødgrønne stiller seg skeptiske til, og at rådmannen nå må skaffe ytterligere opplysninger før en avgjørelse kan tas.

- I første omgang må vi trygge sikkerheten for passasjerene på trikken. Derfor ber vi rådmannen etablere en dialog med Trondheim bydrift, Gråkallbanen og eventuelt andre aktører for å se nærmere på de merknadene som kommer frem i rapporten om manglende sikkerhet. Vi ber om at administrasjonen går inn i dette, og fremskaffer en kostnadsoversikt og fremdriftsplan på hva dette innebærer å rette på, sier Waage.

I tillegg vil det rødgrønne flertallet ha svar fra rådmannen på hva etterslepet i vedlikehold frem til 2015 vil koste, og det legges ikke skjul på at flere av konklusjonene i rapporten fra Norconsult er vanskelig å svelge for trikketilhengerne i rådhuset.

- De rødgrønne er fortsatt for trikkedrift, derfor kan vi ikke skynde oss i denne saken. Det vil være feil dersom vi konkluderte før vi har sett nærmere på disse tallene, sier Waage.

Feil pris

Det er blant annet etter samtaler med ledelsen i Gråkallbanen kommet frem at det er stor uenighet mellom trikkeselskapet og konsulentrapporten fra Norconsult om hva prisen på flere av investeringene egentlig koster.

- Norconsult opererer med en pris på 1,3 millioner kroner for en sporveksler. Gråkallbanen har 20 slike sporvekslere. Opplysninger fra ledelsen i selskapet tyder på at de i de siste årene har handlet slike sporvekslere for 130 000 kroner. Og da ser regnestykket helt annerledes ut. Det er slike opplysninger vi nå vil ha avklart før vi kan si noe mer om den fremtidige trikkedriften.

Et annet eksempel Waage nevner er prisen i konsulentrapporten for forlengelsen av trikkesporet frem til Brattøra. Politikerne har bedt om utredning for enkeltspor på denne strekningen, mens Norconsult har beregnet kostnadene for dobbelt.

Ikke en krone

Høyre har tidligere sagt at de ikke ser noen mulighet til å bruke kommunale midler på fremtidige investeringer i Gråkallbanen. Yngve Brox, kommunalråd for Høyre, står fortsatt på den linja.

- Vi har ikke en krone å gi. Vi kommer aldri til å bli med på å droppe investeringer til Husebybadet eller ny skole på Åsveien for å opprettholde trikkedriften. Det er å bære havre til en død hest, sier Yngve Brox.