Til tross for konkursen i Granåsen arrangement blir det forhåpentligvis slike tilstander også i vinterens verdenscuprenn. Foto: GLEN MUSK

- Vi i organisasjonskomiteen har hatt tunnelsyn på gjennomføringen av arrangementet. Vi hadde fire krav: Et prikkfritt arrangement, skaffe publikum, skaffe snø og skaffe sponsorer. Det var vårt hovedfokus og alle de fire kravene ble oppfylt. Vi gjorde dette på dugnad og hadde ikke en sjanse i havet til å følge opp økonomien. At selskapet ikke har hatt god nok struktur rundt økonomistyringen må vi ta lærdom av, sier Haugen til Adresseavisen.

- Veldig beklagelig

Etter flere måneders spekulasjoner rundt selskapets fremtid ble det i forrige uke klart at Granåsen Arrangement AS blir slått konkurs. Som øverste leder i organisasjonskomiteen tar Haugen medansvar for underskuddet, men vil ikke ta ansvar for at selskapet måtte gå til skifteretten. Haugens avtale med Granåsen Arrangement gikk ut ved nyttår. I likhet med resten av de frivillige hadde han full jobb i tillegg til engasjementet i det nå konkursrammede selskapet. - Det er styrets vurdering å gå til skifteretten. Det er veldig beklagelig overfor leverandørene, sier Haugen. - Hva tenker du om beslutningen? - I forhold til omdømmet stusser jeg litt over at de lot det gå så billig.

Tar et medansvar

Til slutt tok eierne, Norges Skiforbund, Sør-Trøndelag skikrets og Trondheim kommune, en prinsippbeslutning om ikke å skyte inn mer kapital i selskapet for å muliggjøre en akkordløsning. Summen det var snakk om var omkring en halv million kroner. - Hva tenker du som tidligere leder av organisasjonskomiteen om den økonomiske situasjonen i selskapet? - Det er veldig beklagelig og det finnes ingen bortforklaringer. Jeg må selv ta et medansvar. Infrastrukturen i Granåsen har gått ut på dato. Vi måtte fikse ting fortløpende. Jeg hadde ikke mulighet til å følge med i den økonomiske situasjonen. Vi må konstatere at selskapet ikke hadde noen daglig leder og økonomiansvarlig. Det har ikke vært gode nok rutiner for økonomistyring. Styret har fungert som daglig leder og laget budsjettet.

Etterlyser bedre rutiner

- Vurderte du å gi beskjed til styret da skjønte at du ikke hadde oversikt over økonomien? - Jeg kan ikke huske at det var et tema i fjor høst. - Hva tenker du nå i etterkant om den økonomiske styringen av selskapet? - Det burde helt klart ha vært etablert bedre rutiner. Det har vært fravær av økonomiske styringsverktøy, ingen daglig leder og en skjør struktur. Jeg ser paralleller til det som har skjedd med Olavsfestdagene.Selv om Stig Haugens avtale med Granåsen Arrangement gikk ut ved nyttår, forteller han at han i lang tid etter det har hatt mye etterarbeid i forbindelse med verdenscuparrangementene i desember i fjor. - Slik selskapet var organisert i fjor holder ikke. Vi må ha en økonomiansvarlig og budsjettansvarlig, slår han fast. Til tross for at arrangementet i fjor ble både en publikumsmessig og sportslig suksess, medgir Haugen at det drukner litt i konkursen. - Vi arrangerte fire verdenscuprenn på to dager og når vi ser på kostnaden per konkurranse tror jeg vi kommer godt ut. Dette hadde vært dobbelt så trist dersom vi hadde gjennomført et dårlig arrangement, sier Stig Haugen.

Granåsen arrangement er konkurs, men opprustningen til vinterens verdenscuprenn i hopp fortsetter. Foto: RICHARD SAGEN
Foto: RICHARD SAGEN
Foto: Foto: RICHARD SAGEN
Stig Haugen, leder i organisasjonskomiteen i Granåsen arrangement synes det er beklagelig at styret i selskapet har valgt å gå til skifteretten. Foto: RICHARD SAGEN