Det var like etter klokken 17 torsdag at et Widerøefly på vei nordover fra Sandefjord meldte fra til tårnet på Værnes at det hadde problemer. Ifølge operasjonsleder Stig Fredriksen, ved Nord-Trøndelag politidistrikt, var det bremsesystemet som sviktet.

- På bakgrunn av dette var det høynet beredskap på flyplassen, sier operativ sjef Per Jarle Ingstad i avinor til adressa.no.

Klokken 17.27 landet imidlertid Dash 8-300-maskinen trygt. Ingen av passasjerene skal være skadd.

- Gikk veldig bra

Brannmannskapene på Værnes satt klar i bilene sine under landingen. Det var også politi og flere ambulanser ute på flyplassen.

- Landingen gikk veldig bra. Det var ikke behov for hjelp fra nødetatene, sier lufthavnsjef Lasse Bardal til adressa.no.

Ifølge lufthavnsjefen fungerte beredskapen på Værnes godt i forkant av og under nødlandingen. Tre ambulanser og en rekke brannbiler tok oppstilling på rullebanen i påvente av landingen.

43 om bord

Widerøe-flyet hadde en besetning på tre og 40 passasjerer om bord. Richard Kongsteien, som er kommunikasjonssjef i Widerøe, sier at pilotene ble oppmerksomme på et svikt i hovedbremsesystemet gjennom en lysende lampe i cockpit. Derfor ba de om å få lande umiddelbart.

- I slike situasjoner tar man ingen sjanser.

Kommunikasjonssjefen er enda ikke orientert om det var en reell svikt i systemet. I tillegg til de normale bremsene er det et nødbremsesystem i Dash 8-300-maskinene.

Kan bremse med motorene

- Det går også an å bremse med motorene. Jeg vet ikke om de måtte bruke de sekundære systemene eller om de kunne bremse normalt, sier Kongsteien.

De 40 passasjerene som var om bord i flyet fra Sandefjord, blir debriefet av kapteinen etter landing. De får også tilbud om en privat samtale med kapteinen, dersom de ønsker det. Ved videre behov tilbyr Widerøe psykologhjelp.

- Det avhenger hvor sterkt de har opplevd situasjonen. Det som oppleves dramatisk kan først og fremst være den økte beredskapen på flyplassen med brannbiler og ambulanser, sier kommunikasjonssjefen.

Ifølge operasjonsleder Stig Fredriksen var det ingen av passasjerene som hadde behov for debriefing.

Tre ambulanser og flere brannbiler var i beredskap.