OCTAVIA er bygget på samme plattform som VW Golf, og stasjonsvognene av de to er ganske like. «Vår» Octavia 4X4 i utførelse Elegance koster kr. 303 130 kroner, mens en VW Golf stasjonsvogn Comfortline 4motion, er priset til 299 310 kroner. Da har Octavia'en noe mer utstyr og en tanke større bagasjerom. Men selv om de har ulike betegnelser, har begge bilene det samme system for firehjulsdrift, et viscosesystem med Haldexkobling. Det betyr at de normalt er forhjulsdrevne, men at en del av kreftene overføres til bakhjulene når et forhjul spinner.

Overgangen til firehjulsdrift skjer lynraskt - på mindre enn en tyvedels hjulomdreining, og ved vanlig kjøring på grus- eller vinterveier fungerer dette utmerket.

Ved en forbikjøring tygger du deg lett gjennom snøhaugen mellom hjulsporene uten at bilen blir ustabil, og den tar deg greit frem på de fleste underlag. Men for de som leker seg; den er ikke så lett å kjøre med jevn skrens gjennom en sving, som en firehjulstrekker med fast fordeling av kreftene. Og det er ingen terrengbil, uten differensialsperrer kan du bli stående fast om et eller to hjul spinner løs. Firehjulsdriften tar dessuten plass, og bagasjeplass er mindre enn i versjonen med bare forhjulsdrift. Gulvet ligger høyere, og lastehøyden er også noe større. Men likevel er det ganske stort, med lang lasteflate, og selvsagt kan det utvides med å legge ned baksetet. Så selv med firehjulsdrift er Octavia stasjonsvogn et praktisk transportmiddel med god plass.

Fin kjørestilling

Setene er ganske faste, med bra side- og korsryggstøtte, men reguleringshjulet for den trinnløse seteryggen sitter meget langt bak. Setetrekket virker mer påkostet og er penere enn i de første versjonene. Rattet kan justeres i lengde og høyde og førerseter kan reguleres i høyden, så de fleste finner en god kjørestilling, med fin oversikt. Og hele førermiljøet har litt mindre plastpreg enn da Octavia første gang ble presentert.

Elegance er godt utstyrt, med el-betjente speil og vinduer foran og bak, fjernbetjent sentrallås, setevarme, klimaanlegg og kjørecomputer. Bilen har fire kollisjonsputer, trepunktsbelter på alle sitteplasser, ABS-bremser og antispinn.

Sterk og stødig

Dieselmotoren på 100 hester forteller bare om sitt opphav på tomgang, under kjøring går den mykt og med passe muskuløs lyd. Den er også muskuløs å kjøre, med solid dreiemoment fra 1500 omdreininger og kvikk respons, og har krefter nok for de fleste oppdrag. På litt tungt vinterføre viste kjørecomputeren et snittforbruk på 0,76 liter per mil,.

Bilen har greie og sikre kjøreegenskaper, og er jevnt understyrt gjennom svinger. Bare ved litt forsert kjøring kan du merke på bilen at firehjulsdriften hogger til. Den har bra presis styring, men var forbausende myk og svaiende bak med piggfrie dekk. En dobbel unnamanøver over 60 km/t var ikke morsomt.

Garantier

Også Skoda gir nå tre år nybilgaranti, og har to år garanti mot gjennomrusting og tre år mot lakkskader. I dag er det faktisk litt hyppig å måtte til service hver 15 000 km.

Foto: GEIR BAKKE