- Det var veldig fint den dagen der. Det var veldig lite vind og fine forhold for å fly hangglider med motor, sier Hugo Andreas Taskila (31) om hans tur over Levanger.
Han forklarer følelsen av å fly hangglider slik:
- Det er spenning og glede. Jeg tenker ikke på noe annet enn det å fly når jeg er i lufta. Det er en frihetsfølelse.
SE OGSÅ: Jagerpiloter hilste til 100-årsjubilant fra lufta
Startet på bakken
Turen hans startet på Levangernesset, på en åker.
- Normalt flyr vi uten motor, men med motor kan vi starte fra bakken. Derfor er det et veldig fint alternativ, i stedet for at man må kjøre opp på et fjell, sier han.
Men selv om det har sine fordeler å fly med motor, synes han det er best uten.
- Det er absolutt artigst. Da er du avhengig av å finne varmluft som stiger opp fra bakken for å få løft. Det blir litt juks med motor, men på en dag som det her hadde man mistet høyde umiddelbart uten å få oppdrift, sier han.
SE OGSÅ: Redningsmannen Jon Andreas jobb er å henge i løse luften
Tusen meter over bakken
Taskila forklarer at når han starter på bakken, så må han løpe for å få luft under vingen.
- Da vi var på denne flygeturen kom vi oss opp på tusen meter høyde og vi var opp i omtrent en time.
- Du blir ikke skremt når du henger under en vinge tusen meter over bakken?
- Jeg blir ikke det. I alle fall ikke under dén turen. Da var det ikke noe turbulens i det hele tatt, sier han.
SE OGSÅ: Nordlyset over Ringve-bukta
Lite miljø
I tillegg til han var en venn med på flygeturen.
- Det var morro, spesielt ettersom jeg var ute en venn jeg kunne dele opplevelsen med, sier han.
Taskila forteller at det er stadig færre som rekrutteres til hangglider-miljøet, fordi mange velger å i stedet å fly paraglider, som er noe lettere å lære.
- Vi er et lite miljø, men skulle gjerne vært flere, sier han.
SE OGSÅ: Slik har du aldri sett Trondheim før
SE OGSÅ: Robert måtte hoppe i fallskjerm under utdrikningslaget sitt