Det er navnet på den gamle jernbanefyllingen ved Storlien som er så dårlig at jernbanen nå har vært stengt i fire måneder.

Ifølge svenske medier kan det nå gå mot en løsning. Det er nå satt av 100 millioner kroner til å utbedre jernbanestrekningen mellom grensen og Storlien.

Kan åpne i juni

I dag går persontrafikken mellom Kopperå og Storlien med buss som følge av den farlige fyllingen. Det pågår akkurat nå prøveboringer som skal gi nye beregninger om hvor stor belastning den 137 år gamle fyllingen tåler. Likevel blir banen tidligst åpnet i juni når et automatisk skredvarslingssystem tas i bruk, skriver Öp.se.

Ble bønnhørt

- Ministeren har hørt på våre krav. Jeg er kjempeglad. Hardt arbeid lønner seg, sier den svenske stortingsrepresentanten Saila Quicklund (M) fra Frösön til Öp.se.

Så sent som en måned siden var hun sammen med flere andre i møte med den svenske infrastrukturministeren Catharina Elmsäter-Svärd (M) for å diskutere midler til utbedringer av jernbanestrekningen.

Sank to cm

Det var 29. november i fjor at svenske Trafikverket stoppet all togtrafikk over den 150 meter lange og 28 meter høye jernbanefyllingen ved Stora Helvetet like ved grensen. Da hadde fyllingen sunket sammen to centimeter i løpet av kort tid.

Informasjonsrådgiver Arvid Bårstu i Jernbaneverket sier de er godt kjent med problemene på svensk side. Han var ikke klare over at det nå kan gå mot en løsning, men sier det er positivt. Bårstu understreker at Jernbaneverket også har brukt tiden mens banen har vært stengt godt. De har utført omfattende forbedringer på sporet på norsk side.

Jobber med løsning

På svensk side er det nå startet et større arbeid med å planlegge en ny løsning i det rasfarlige området Stora Helvetet ettersom strekningen i praksis er for smal til å elektrifiseres, slik Jernbaneverket jobber med på norsk side. Løsningen kan bli en ny sterkere og beredere fylling, en bergskjæring eller en jernbanebru. Mats Olofsson i Trafikverket beskriver regjeringens beslutning om penger til prosjektet som strålende.

– Vi har ikke løsningen klar ennå, derfor har vi heller ikke noen prislapp på prosjektet, sier Olofsson til Öp.se.