I en video lagt ut 28. april i år, kjører en motorsyklist forbi et vogntog på bakhjulet på E6 sør for Steinkjer.

På videoen kan man se at motorsyklisten, som kommer fra Verdal, gjør en kort akselerasjon før han går opp på bakhjul, og holder seg på bakhjulet under hele forbikjøringen.

Verdalingen har vært i kontakt med føreren av vogntoget, som anslår at motorsykkelen har en hastighet på mellom 100 og 120 kilometer i timen når den passerer.

- Jeg tutet på ham, la meg ut til høyre og måtte konsentrerte meg for at det ikke skulle skje noe. Jeg tror de var to eller tre på sykkel. Hvis noe hadde skjedd ville det blitt et stort problem. Vogntoget hadde en vekt på 45 tonn. Galskap, sier sjåføren til verdalingen.no.

- Uakseptabel oppførsel

Leder for trafikkseksjonen ved Sentrum politistasjon i Trondheim, Knut Sivertsen, kaller forbikjøringen for «villmannskjøring».

- Dette er helt uakseptabel oppførsel. Hadde de blitt oppdaget, ville nok politiet tatt fra dem kortet på stedet, sier Sivertsen til adressa.no.

- Slike trapesartister bør holde seg til lukket bane, og ikke holde på på offentlig vei. Det setter vi liten pris på, sier han.

- Har kontroll

Det er mc-gruppen Weather Valley Wheelies som har lagt ut videoen. Gruppen består av i underkant av ti personer i slutten av tenårene  og starten av 20-årene. Den holder til i Verdal.

Adressa.no har snakket med et medlem som er med på en av videoene gruppen har lagt ut på Youtube. Han vil ikke kalle det de driver med villmannskjøring.

- De fleste som uttaler seg om dette har jo ikke noe kunnskap om hvordan det er å kjøre som vi gjør. Det ser farligere ut enn det egentlig er. Man ser jo på videoen at han med den hvite sykkelen har ekstrem kroppsbeherskelse, sier medlemmet.

- Farlig

- Men er det ikke farlig å drive med dette?

- Vi tar sikkerhet på alvor, og bruker kjøredress og alt av sikkerhetsutstyr. Dette er også sykler som er registrert og lovlig på veien. Det er slik at det er lettere å kjøre på bakhjul i høy hastighet enn i lav hastighet, men selvsagt er risikoen større, sier medlemmet.

- Hva med andre trafikanter, er ikke kjøringen deres farlig for dem?

- Nei. Jeg ser at lastebilsjåføren kommenterte at han måtte konsentrere seg. Det måtte i så fall være vanskelig å holde seg i sitt eget felt, jeg kan ikke se at han fikk noe andre problemer, sier medlemmet.

Sivertsen er av en annen oppfatning.

- Argumentet om at de ikke er farlige for andre trafikkanter holder overhodet ikke vann. De tar jo ikke hensyn til noe av den øvrige ferdselen. Går de i fronten på en bil, er det ikke bare dem det går utover, sier Sivertsen.

- Best med parkeringsplasser

På mc-gruppens youtube-profil er det også lagt ut flere videoer. Noen av dem viser flere forbikjøringer på bakhjul, mens andre viser kjøring på bakhjul på parkeringsplasser. Alt foregår i Nord-Trøndelag.

- Kommer dere til å fortsette å kjøre på bakhjul på offentlige veier?

- Det morsomste hadde vært om det hadde vært flere steder å holde på, men flere som er jo imot det også, sier medlemmet.