Stjørdal: Listen over flyene som kommer, både moderne og gamle veteranfly er en veritabel skryteliste.

Inne i en gammel hangar på Værnes rusler oppvisningsleder Martin Tesli og stevnekoordinator Rolf Charles Berg tirsdag mellom de åtte veteranflyene som allerede er på plass.

Berg stryker forsiktig på propellen til en Spitfire. Han blir nesten andektig når han begynner å snakke om flymodellen som er en av de mest kjente fra andre verdenskrig. Akkurat dette flyet, som nå er eid av den svenske Biltema-kjeden, er en Spitfire Mk XVI, bygget i 1945.

Viggen kommer

Det er slett ikke det eneste svenske innslaget. Så sent som denne uken ble det klart at det historiske svenske jetjagerflyet Saab Viggen kommer. Fra før er det klart at også forløperen Saab Draken kommer, det samme gjør Saab SK-60, som fortsatt brukes av det svenske luftforsvaret til å trene jagerpiloter, og velkjente Saab 91 Safir, som tidligere var i bruk ved flyskolen på Værnes.

– Alle flyene som har meldt sin ankomst er selvsagt avhengig av at det ikke dukker opp tekniske problemer eller andre hindringer. Vi har fått noen forandringer de siste dagene, sier Martin Tesli.

Lang skryteliste

Før helgen kommer totalt ca. 80 fly totalt. Det er alt fra historiske propellfly av typen Bleriot, som fløy første gang i 1912, og Fokker Dr I, et fly tilsvarende det flygeresset Manfred Albrecht Freiherr Von Richthofen (1892-1918), bedre kjent som «Den røde baron», fløy under første verdenskrig.

Tyske krigsfly fra andre verdenskrig, som Messerschmitt Bf-109 og Messerschmitt Bf-108 Taifun, et amerikansk North American P-51 Mustang, en DC3 Dakota transportfly, også begge disse kjent fra andre verdenskrig. Og mange flere.

Mange jagerfly

Fra det tyske luftvåpenet kommer et moderne Eurofighter jagerfly. Det finske luftvåpenet har meldt sin ankomst med F-18 Hornet-jagerfly, mens norske F-16-fly både skal fly oppvisning og stå utstilt på bakken.

– Det er også spesielt at et norsk Westland Lynx-helikopter flyr sitt siste display i Norge. Alle som har sett det før vet at det er spektakulært. Dette var verdens raskeste serieproduserte helikopter da det kom. Etter oppvisningen på Værnes skal denne maskinen pensjoneres fra luftforsvaret, forteller Tesli.

I tillegg til Lynx-oppvisningen er allerede seks fly og piloter fra det anerkjente britiske oppvisningsteamet Aerostars allerede på plass på Værnes. I tillegg kommer også et italiensk oppvisningsteam.

– Et familiestevne

– Trøndelag blir det nye sentrum for det norske luftforsvaret, nå Ørlandet bygges ut som kampflybase. På Værnes kommer representanter for Lockheed Martin, som bygger de nye norske jagerflyene, F-35, det norske kampflyprosjektet og Forsvarsbygg til å være til stede for å presentere flyet og planene fremover, sier Tesli.

Flystevnet på Værnes blir uten tvil det største flystevnet her i landet i år. Arrangørene har et uttalt mål om minst 30 000 besøkende, men flere adressa.no har snakket med håper på langt flere.

– Det er stor interesse. Det er allerede kommet billettbestillinger fra både Sverige og Polen, sier Berg.

Han peker på at tilbudet ikke bare er rettet mot de mest flyinteresserte. Det er også en rekke utstillinger, aktiviteter for barn og serveringsmuligheter inne på stevneområdet.

Flyflanering på Værnes. Oppvisningsleder Martin Tesli (til v.) og stevneleder Rolf Charles Berg spaserer i hangaren der et gammelt Vampire jagerfly, en Spitfire og seks Yak-50 oppvisningsfly venter foran helgen. Foto: FRANK CADAMARTERI
Disse kommer. En Messerschmitt Bf 109 (nederst) og en North American P51 Mustang kommer begge til Værnes i helgen. Her tilsvarende fly i luften under et flystevne utenfor Berlin. Foto: EPA
Stevnets eldste. En Bleriot fra 1912, her i luften under et flyshow over Oslo, kommer til Værnes. Foto: NTB scanpix