Eksperter er onsdag formiddag i gang med å undersøke den sveitsiske bussen, hvor tre av passasjerene omkom i en tragisk ulykke tirsdag.

Svaret fra undersøkelsene kan i midlertid ta tid. Statens havarikommisjons rapport fra ulykken kan først komme om ett år, mens Statens vegvesens rapport kan ta tre måneder.

Havariinspektør Simen Lian Hansen ved Statens havarikommisjon er dagen etter den tragiske ulykken i Namsskogan nøktern på hvilke funn de har gjort på ulykkesstedet.

- Formål for undersøkelsene vi gjør her nå er å samle inn data. Det tar vi med oss til Lillestrøm, der det skal analyseres, sier Lian Hansen.

12 måneders frist

Han forteller at de i går kveld jobbet på ulykkesstedet. I dag skal de vurdere om det er behov for å dra tilbake for å kvalitetssikre informasjonen de samlet inn i går.

- Vi går ut så bredt som mulig og sjekker veien, kjøretøyet, infrastrukturen på stedet, organisatoriske forhold og gjør også andre undersøkelser med så åpent sinn som mulig.

Fristen de har for å lage rapporten er 12 måneder.

- Det kan ta lang tid, men den kan komme før dette, sier Lian Hansen.

UAG ferdig om tre måneder

Statens vegvesen har også vært på stedet med deres ulykkesgruppe. Informasjonen de samler inn vil senere bli undersøkt av ulykkesanalysegruppen i Vegvesenet.

De er ferdig med rapporten innen tre måneder.

Vil lage rapport

Statens havarikommisjon gjør det de nå kaller en forundersøkelse. Selv om de gjør dette er det ikke selvsagt at de vil lage en rapport.

- Vi drar på forundersøkelse på 10 til 15 ulykker. Av disse lager vi rapport på fem til seks ulykker i året, sier Rolf Mellum, som er avdelingsdirektør ved Veiavdelingen i Statens havarikommisjon.

Han forteller at de derimot allerede er sikre på at de vil lage rapport fra bussulykken.

- Når vi vurderer om vi skal lage rapport har det med hendelsesforløp, sikkerhetspotensiale og skadepotensiale. Denne ulykken er godt innenfor de kriteriene, med tre omkomne, sier Mellum.

Slik så ulykkesstedet ut fra lufta i går. Både politiet, Statens vegvesen og Statens havarikommisjon. Foto: LEIF ARNE HOLME