De siste årene har det vært to tydelige trender blant dem som panikkhandler julegaver: Yngre handler i større grad enn eldre i siste liten, og menn mer enn kvinner. Men nå har likestillingen også nådd panikkhandelens arena:

– Totalt ser det ut til at vi er blitt litt flinkere til å unngå panikkhandling. Det er de yngste som fortsatt er verst. Mannfolkene har hatt en nedgang og kvinnene en liten oppgang, så i år panikkhandler kvinnene like mye som mennene, sier Bror Stende, direktør for Virke mote og fritid, til NTB.

Litt nedgang totalt

I år som tidligere har DNB fått gjennomført en undersøkelse for å kartlegge folks julegaveplaner. En periode var trenden at nærmere 40 prosent av voksne sa de var sent ute med gavekjøpene. Men siden 2012 har det gått gradvis nedover. Da var det 34 prosent som panikkhandlet, i år er det 27 prosent som sier til Ipsos MMI at det hender at de panikkhandler presanger til jul.

Like mange menn som kvinner.

– Det er fremdeles mange som venter til siste liten. Da blir det gjerne dyrt og ikke minst stressende, sier forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB.

Kanskje er mange ganske rolige når de skal ut og handle, med en slags idé om hva de skal kjøpe. Så innser de at mye er utsolgt, det nærmer seg stengetid, og hjemme sitter forventningsfulle familiemedlemmer. Panikken stiger, og det blir lett å gripe det første og beste, koste hva det koste vil.

Butikkeierne kan le hele veien til banken: Virke anslår at handelen omsatte for til sammen 6 milliarder kroner i løpet av de tre siste dagene før julaften, og godt over 3 milliarder kroner bare mandag 22. desember.

Lønnsboost

Mandag presenterer Virke prognoser for årets julehandel og hva de forskjellige bransjene omsetter for i løpet av julen:

– Julehandelen i 2014 fikk en sterk vekst på 6,9 prosent, nesten 2 prosent mer enn våre prognoser, sier Stende.

Noe av årsaken var urolig vær i november, som gjorde at mye av handlingen derfor ble utsatt til desember:

– Med desemberlønn på konto tok julehandelen seg kraftig opp mot slutten av desember og fortsatte i et høyt tempo helt fram til julaften, sier Stende.

Ta det med ro

For å unngå svett panikk, overforbruk og stress forslår forbrukerøkonomen å begynne nå.

– Sett opp en gaveliste med hvem du skal kjøpe gave til og hva du skal kjøpe. Tenk over om det er noen du skal kutte fra listen i år, kanskje motparten tenker akkurat det samme. Avtal en makspris, slik at ingen føler de har kjøpt for lite eller for mye når pakkene åpnes på julaften. Skriv hva du skal kjøpe og hvor og lag deretter et shoppingkart ut fra hvor butikkene befinner seg, slik at du slipper å løpe fram og tilbake, sier Sandmæl.

I forkant av innkjøp er det lurt å sammenligne priser på nettet.

– Du kan se hvilken butikk du skal handle i, eller du kan bestille det du skal kjøpe på nettet. Kanskje slipper du å stå i en eneste kø. Tenk om du kunne fått en rolig førjulstid.