Klubbleder Øyvind Kimo ble overrasket da han i går fikk forelagt arbeidskontrakt fra det nyopprettede selskapet Fosen Yard.

- Vi fikk informasjon om innholdet i de nye kontraktene på et allmøte, og da viste det seg at vi måtte skrive under på at ti prosent av bruttolønna hver måned går inn på sperret konto. Dette er fra nå og frem til mai, når jobben på det første hurtigruteskipet skal være ferdig. Går vi i pluss blir pengene etterbetalt, men går de i minus beholdes de av selskapet, sier Kimo.

I løpet av denne uka skal 120 ansatte igjen være på jobb etter konkursen av Noryard Fosen.

Nye Fosen Yard er opprettet og har skaffet seg avtale med Hurtigruten om ombygging av fem skip. I går startet arbeidet med å rive ut inventarer i det første skipet som skal bygges om ved verftet. Det er til denne jobben er gjort at de ansatte bes om å betale inn ti prosent av lønna.

- Det vil si rundt 20000 kroner fra hver ansatt i løpet av seks måneder. Det blir mindre utbetalt per måned, og vi kan ikke vite med sikkerhet om vi noen gang får pengene tilbake, sier Kimo. Selv hadde han i går ettermiddag ikke signert kontrakten.

Ledelsen ved verftet understreker at de ikke ser på dette som trekk i lønn, men som sparing til en bonus.

- Det blir helt feil å si at de ansatte skal trekkes i lønn. De inviteres derimot til å investere i sin egen arbeidsplass. Vi har lagt frem et forslag som tilsier at ved å bidra med finansieringen vil de motta en stor bonus dersom ting går bra, sier personalsjef Reidar Gullesen.

- Men alle vil få mindre i lønn frem til mai?

- Ja, men dette er ikke penger som verftet tar, det blir feil. Vi ønsker at de ekstra pengene skal bidra til å sikre en stor gevinst. At de innbetalte pengene sikrer et overskudd som også kan deles, og at alle dermed får sine egne penger tilbake med renter. Pengene kan vokse betydelig dersom alt går bra. Dess bedre prosjektet går, jo mer blir det til fordeling, sier Gullesen.

Personalsjefen viser til at samtlige han har snakket med har signert kontrakten.

- Er dette en vanlig måte å skaffe kapital på?

- Nei, men nå er ingenting vanlig ved det som har skjedd i det siste. Det meste har vært unormalt, og vi tror dette er en form for kontrakt som gir bonus, men på en litt annen måte.

- Hva om det går dårlig?

- Nå er det om å gjøre å ha trua og sørge for at det går bra, sier Gullesen.

Se Økonomiadressas nye Facebook-side her, og trykk «liker» hvis du vil følge oss!

Verftets sikkerhetsbuffer

Også verftsdirektør Anders Straumsheim mener dette er arbeidskontrakter de ansatte vil tjene på i det lange løp, men han legger heller ikke skjul på at pengene kan gå tapt.

-Vi har spurt de ansatte om å sette inn ti prosent av lønna si på en sikkerhetsbuffer. Dette er selvsagt også en invitasjon til de ansatte om å være med å sikre nedsiden, dersom den skulle komme. Men vi håper selvsagt at pengene skal betales tilbake, og dersom vi gjør det bedre enn forventet vil det utbetales mer enn det er betalt inn, sier Straumsheim og gir et eksempel:

- Hvis for eksempel de ansatte sparer inn 10.000 arbeidstimer vil de ha spart cirka 2,5 millioner kroner. Dette er penger de kan fordele seg imellom etter at jobben er gjort. Jeg understreker at dette er en frivillig avtale og den gjelder også ledelsen. Dersom noen ikke vil delta er det greit, men da får de heller ikke noe av et mulig overskudd, sier Straumsheim.

At det blir overskudd føler verftsdirektøren seg ganske sikker på.

- Dette er en dugnad, og vi håper det gjør at alt går enda litt raskere og enda litt mer effektivt. Vi er avhengige av å gjøre et godt prosjekt for å sikre enda flere prosjekter i fremtiden.

Verftsdirektør Straumsheim har tidligere fortalt at verftet først og fremst leter etter utenlandske samarbeidspartnere.

- Anser pengene som tapt

Sent i går kveld hadde klubbleder Øyvind Kimo bestemt seg for å likevel signere kontrakten, men uten at det føles helt riktig.

- Jeg anser pengene som tapt, men føler ikke jeg har annet valg enn å bli med. Så har jeg i alle fall jobb til mai, sier Kimo.

- Du er ikke like sikker som ledelsen på at pengene som investeres skal vokse?

- Nei, det er nok ikke regnet inn noe ekstra i kontrakten med Hurtigruten i utgangspunktet, og ja, vi tjente inn 10.000 arbeidstimer da vi bygde Boa Jarl. Men det var et nybygg hvor vi hadde god kontroll. Nå skal vi bygge om et eldre skip, og vi vet ikke helt hva som venter, noe vil ta kortere tid, noe langt mer tid. Plutselig er det en underleverandør som ikke leverer til rett tid, hva da? Hadde jeg skulle investert egne penger, er det ikke her jeg ville satset.

Her kan du se hvordan de nye Hurtigruten-skipene blir seende ut etter at arbeidene ved Rissa-verftet er ferdige.