Daglig leder Marius Holm i Zero sier at planene om bygging av hydrogenstasjoner i de store norske byene er akkurat det de har ventet på.

- Dette bør være det som skal til for at Enova gir den nødvendige støtten for å komme i gang, sier Holm, via stiftelsens kommunikasjonsavdeling.

Reitan-eide Uno-X opplyste torsdag at de har inngått en intensjonsavtale med hydrogenselskapet Nel ASA om å etablere minst 20 stasjoner i de store norske byene.

Ifølge administrerende direktør Ole Johannes Tønnesen i Uno-X Automat kan stasjonene både kan bli bygget i tilknytning til dagens Uno-X-stasjoner og som nye anlegg. Men han sier at statlig støtte er en forutsetning for at planene skal lykkes.

- Infrastruktur må komme først

Statsforetaket Enova skal sørge for at norsk transportsektor blir mer miljøvennlig, etter at de fra i år overtok oppgavene til Transnova. Tidligere i år lanserte de sin strategi for nye ladestasjoner for elbiler langs veiene, men de har så langt sagt at de ikke vil støtte utbygging av hydrogenstasjoner fordi markedet er for lite.

Ifølge Holm kan tiltaket fra Uno-X og Nel ASA være en «game changer» som vil gjøre hydrogenbil til et reelt alternativ over store deler av landet, men sier det er åpenbart at infrastrukturen må komme først.

- En så omfattende plan som det Nel og Uno-X nå har lagt fram bør være det som skal til for at Enova kommer på banen og sikrer at den første nødvendige infrastrukturen for fylling av hydrogen kommer på plass, sier Holm.

Avventende hos Enova

Kommunikasjonssjef Eiliv Flakne i Enova sier til Adresseavisen sier at de ikke er negative til hydrogen, og at de tror det vil få en posisjon i fremtiden.

- Det vi er spente på er om markedet er modent nok for det. I Norge selges det veldig få hydrogenbiler, og vi har ment at det blir feil av oss å gå tungt inn i dette når markedet ikke er der, sier han.

Flakne sier samtidig at de er spente på å se planene til Uno-X og Nel, og at de forventer at de blir kontaktet om hvilken rolle Enova kan spille.

- Hvis det kommer en henvendelse så må vi først vurdere den, og deretter ta stilling. Vi er opptatt av teknologiutvikling og vi blir gjerne med på et samarbeid som inkluderer innovasjoner som bringer teknologien videre, sier han.

- Hvor mange hydrogenbiler må selges før det er aktuelt for dere å støtte dette?

- Det har jeg ikke noe klart svar på. Men det vi vet er at Toyota forventer å selge mellom 50 og 100 biler av sin Mirai-modell i Europa neste år. Uansett er dette initiativet fra Nel spennende, og vi ser fram til å gå i dialog med dem rundt en eventuell søknad om støtte, sier han.

Ber om støtteordning

Leder av Stortingets energi- og miljøkomité, Ola Elvestuen fra Venstre, sier at Enova må slutte å fundere, og at budsjettenigheten mellom regjeringen og Venstre og KrF inneholder et verbalvedtak om å etablere en støtteordning for hydrogenstasjoner.

- Der ligger det til grunn at vi må få på plass en støtteordning for en infrastruktur for hydrogenstasjoner, og ikke bare for enkelte forsøksprosjekter, sier Elvestuen til Adresseavisen.

Elvestuen sier at de ber regjeringen om å få dette på plass når det skal inngås en ny avtale og mandat for Enova til neste år.

Uno-X gruppen, som er eid av Reitanfamilien, har planer om å bygge 20 hydrogenladestasjoner i første omgang. Uno-X har til sammen 370 bensinstasjoner i Norge. Foto: Uno-X gruppen