Det er lørdag formiddag, og inne på Rema 1000s kjølelager på Ryen står to menn bøyd over pakker av den nye Kongsgård-osten. Over hele landet kilstres det nå for harde livet, skriver Aftenposten.no.

Hele 100 000 pakker med Synnøve Finden-ost er merket «en jarlsbergost-type fra Synnøve». Dette reagerte konkurrenten Tine på, og krevde at Finden fjernet referansen til det selskapet mener er deres registrerte varemerke, Jarlsberg.

Den lille, problematiske teksten

Fredag ga Follo tingrett Tine medhold i deres begjæring om midlertidig forføyning for å stanse Synnøve Findens emballasjemerking av Kongsgård-osten. Ostedramaet fortsetter dermed for Synnøve Finden som i hui og hast måtte bestille «sensurert»-etiketter.

Før osten rulles ut i hyllene på mandag må den påføres to etiketter med det dramatiske budskapet «Sensurert».

– Vi som er ansvarlige for lanseringen mottok etikettene sent i går kveld, forteller salgskonsulent Morten Sundt og klistrer to lapper på hver pakke.

Tar dommen på alvor

– Denne dommen tar vi kjempealvorlig, sier kategoridirektør i Synnøve Finden, Magnus Tollefsen. Når Aftenposten kommer på besøk er fem av 100 000 ost merket, og frivillige forsterkninger er kalt inn. På Alvdal der osten pakkes, er det ifølge fullt av frivillige som merker osten, selv lokale idrettslag er med.

– Hva koster dette dere?

– Dette er ikke tiden for å tenke på kostnader, vi har hatt fokus på å sladde osten før den skal ut i hyllene. Med denne dugnaden unngår vi å kaste 100 000 oster, sier Tollefsen. Han viser til at oster som Jarlsberg har blitt laget ved flere ysterier Jarlsberg og Larviks Amt (Vestfold), og at betegnelsen jarlsberg-type var en vanlig betegnelse før Tine registrerte ostetypen som varemerke.

Som en illustrasjon på hvordan konkurrenten Tine opererer, viser han til den berømte yoghurt-saken der meierigiganten kalte yoghurt produsert på Tana for gresk.

– Vi var uenige og mente at de i hvert fall burde skrevet gresk type, men de brukte makten som stor aktør og vi hadde ikke ressurser til å kjempe imot, sier Tollefsen.

– Jeg er ikke sjokkert

Ute i butikken går lørdagshandelen rolig for seg, og eldre dame som ikke vil ha navnet sitt i avisen synes bråket rundt den nye osten er kjempereklame for Synnøve Finden.

– De trenger ingen reklame for den osten nå, utbryter hun og haster videre. Ved ostedisken står Tom Bråten (48) og letter etter en god pizzaost.

– Vi bor i Norge, så jeg er ikke sjokkert, smiler han når Aftenposten viser ham den sensurerte osten.

– Ville du ha kjøpt en sensurert ost?

– Denne kunne jeg ha kjøpt, for det blir for dumt at man gjør sånt, sier han og legger til at han tror varer og merker er så innarbeidet hos folk at den lille skriften ikke kommer til å ha noe å si, sier Bråten.

Kaller Synnøve Finden for gratispassasjer på merkevarebussen

Tines kommunikasjonsdirektør Lars Galtung humrer når vi forteller om Synnøve Findens ostedugnad.

– Retten har bestemt at de ikke kan sende ut denne osten med den skriften, sier han når Aftenposten ringer.

– Men teknisk sett er vel teksten borte nå?

– Synnøve Finden er et profesjonelt meieriselskap, så jeg undrer meg over at de velger å sette seg som gratispassasjer på merkevarebussen Jarlsberg. De sier de har brukt 13 år på den osten, da har de sikkert tenkt lenge rundt, smak, farge og markedsføring. Men hvis det eneste de  oppnår er mye oppmerksomhet rundt sladding når osten kommer i markedet, så har de også gode muligheter for å gjøre godt i andre bransjer uten å være spesifikk.

– Synes du de skulle ha latt være å sende ut 100 000 ost?

– Nei, det er mulig å merke om osten og få den ut. Jeg forstår at de utnytter PR- mulighetene og skaper assosiasjoner til sladding som får dere til å skrive dette. Det er bra PR-arbeid, men vi registrerer at de ikke følger opp hva retten besluttet igår. Og mediene følger villig med, sier han.

Oster, epler og pærer

Galtung mener at Synnøve Finden blander epler og pærer når de sammenligner denne saken med Tines bruk av betegnelsen «gresk yoghurt».

– Han viser til en type meierikategori, gresk yoghurt, som eksisterte i markedet i Europa lenge før Synnøve Finden dro til Hellas for å lage yoghurt. Denne kategorien er ikke noe registrert varemerke, og kan således selvsagt benevnes slik uavhengig av produksjonssted. Dette er regulert, noe alle profesjonelle aktører kjenner til.

Ifølge Synnøve Finden ble osten stoppet på vei ut til hyllene. Tine reagerer derfor på at usensurert ost har funnet veien ut i en Coop-butikk på Aker brygge. Konfrontert med dette, må Galtung undersøke saken før han ringer Aftenposten tilbake.

– Dette var en glipp, før butikken åpner mandag morgen vil disse produktene fjernes fra salgsposisjon.